Оптимизација одржавања коловозних конструкција
Optimization of Pavement Maintenance
Докторска теза (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Путна инфраструктура представља једно од најзначајнијих добара сваке земље. Она
игра кључну улогу y развоју продуктивније и ефикасније националне економије. Како
ова инфраструктура непрекидно пропада услед комбинованог дејства саобраћајног
оптерећења и околине, велики део буџета je потребан како би ce квалитет путне мреже
одржао y прихватљивим границама. Путне управе покушавају да изаберу оне
алтернативе које минимизирају трошкове управе или укупне трошкове одвијања
саобраћаја. Основни циљ je да ce мрежа доведе y одрживо, тзв. “steady-state” стање које
захтева минимална улагања за њено одржавање.
Приказано истраживање укључује развој модела за анализу трошкова y оквиру
животног циклуса пута (Life Cycle Cost Analysis Graph Tool - LCCAGT) који ce може
користити за брзу и ефикасну анализу пројеката рехабилитација коловозних
конструкција и развој оптималне стратегије одржавање и рехабилитације на нивоу
пројекта. Поред тога, приказана je и методологија за хармонизацију управљања...
одржавањем коловозних конструкција на нивоу мреже и на нивоу пројекта кроз
употребу LCCAGT.
Преглед различптих поступака оптимизације примењених y управљању одржавањем
коловозних конструкција на нивоу мреже и на нивоу пројекта показао je да ce већина
њих односи на поједине делове процеса управљања одржавањем. Међутим, алгоритам
претраге y правцу највећег градијента SDGSA превазилази то ограничење кроз развој
оптималне стратегије одржавања и рехабилитације од почетног до коначно одрживог
(тзв. steady-state) стања. Стога je SDGSA алгоритам изабран y овој дисертацији да y
комбинацији са LCCAGT покаже употребљивост овог другог на реалној студији случаја
за Србију.
Методологија за хармонизацију анализе на нивоу пројекта и на стратешком нивоу
анализе модела HDM-4 са циљем да ce развије оптимална стратегија рехабилитације за
путну мрежу y условима различитих буџетских ограничења je примењена y овој
дисертацији као покушај валидације модела LCCAGT. У ту сврху спроведена je анализа
на нивоу пројекта са оба модела, HDM-4 и LCCAGT, заједно са применом SDGSA
алгоритма, за развој оптималних стратегија рехабилитације за репрезентативне пухне
деонице на нивоу мреже. Упоређење резултата показује да y већини LCCAGT даје
сличне резултате y односу на исту анализу програмом HDM-4. Мање разлике између
LCCAGT и HDM-4 су објашњене y тези y светлу различитих приступа моделирању
ефката интервенција. Штавише, примена LCCAGT, поред тога што je сама апликација
кориснички оријентисана, омогућава значајне уштеде y времену.
Истраживање je такође показало да ce резултати анализе помоћу LCCAGT применом
SDGSA алгоритма могу користити y комбинацији са Expenditure Budgeting Model
(ЕВМ) који je саставни део програма HDM-4, за генерисање оптималне стратегије
одржавања на нивоу мреже y оквиру буџетских ограничења.
Кључне речи:
Управљање одржавањем коловозних конструкција / анализа трошкова века трајања / рехабилитација коловоза / ојачање / LCCAGT / Pavement management / Life Cycle Cost Analysis / Pavement Rehabilitation / Overlay / LCCA Graph ToolИзвор:
2008Колекције
Институција/група
GraFarTY - THES AU - Mladenović, Goran PY - 2008 UR - https://grafar.grf.bg.ac.rs/handle/123456789/1812 AB - Путна инфраструктура представља једно од најзначајнијих добара сваке земље. Она игра кључну улогу y развоју продуктивније и ефикасније националне економије. Како ова инфраструктура непрекидно пропада услед комбинованог дејства саобраћајног оптерећења и околине, велики део буџета je потребан како би ce квалитет путне мреже одржао y прихватљивим границама. Путне управе покушавају да изаберу оне алтернативе које минимизирају трошкове управе или укупне трошкове одвијања саобраћаја. Основни циљ je да ce мрежа доведе y одрживо, тзв. “steady-state” стање које захтева минимална улагања за њено одржавање. Приказано истраживање укључује развој модела за анализу трошкова y оквиру животног циклуса пута (Life Cycle Cost Analysis Graph Tool - LCCAGT) који ce може користити за брзу и ефикасну анализу пројеката рехабилитација коловозних конструкција и развој оптималне стратегије одржавање и рехабилитације на нивоу пројекта. Поред тога, приказана je и методологија за хармонизацију управљања одржавањем коловозних конструкција на нивоу мреже и на нивоу пројекта кроз употребу LCCAGT. Преглед различптих поступака оптимизације примењених y управљању одржавањем коловозних конструкција на нивоу мреже и на нивоу пројекта показао je да ce већина њих односи на поједине делове процеса управљања одржавањем. Међутим, алгоритам претраге y правцу највећег градијента SDGSA превазилази то ограничење кроз развој оптималне стратегије одржавања и рехабилитације од почетног до коначно одрживог (тзв. steady-state) стања. Стога je SDGSA алгоритам изабран y овој дисертацији да y комбинацији са LCCAGT покаже употребљивост овог другог на реалној студији случаја за Србију. Методологија за хармонизацију анализе на нивоу пројекта и на стратешком нивоу анализе модела HDM-4 са циљем да ce развије оптимална стратегија рехабилитације за путну мрежу y условима различитих буџетских ограничења je примењена y овој дисертацији као покушај валидације модела LCCAGT. У ту сврху спроведена je анализа на нивоу пројекта са оба модела, HDM-4 и LCCAGT, заједно са применом SDGSA алгоритма, за развој оптималних стратегија рехабилитације за репрезентативне пухне деонице на нивоу мреже. Упоређење резултата показује да y већини LCCAGT даје сличне резултате y односу на исту анализу програмом HDM-4. Мање разлике између LCCAGT и HDM-4 су објашњене y тези y светлу различитих приступа моделирању ефката интервенција. Штавише, примена LCCAGT, поред тога што je сама апликација кориснички оријентисана, омогућава значајне уштеде y времену. Истраживање je такође показало да ce резултати анализе помоћу LCCAGT применом SDGSA алгоритма могу користити y комбинацији са Expenditure Budgeting Model (ЕВМ) који je саставни део програма HDM-4, за генерисање оптималне стратегије одржавања на нивоу мреже y оквиру буџетских ограничења. T1 - Оптимизација одржавања коловозних конструкција T1 - Optimization of Pavement Maintenance UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_1812 ER -
@phdthesis{ author = "Mladenović, Goran", year = "2008", abstract = "Путна инфраструктура представља једно од најзначајнијих добара сваке земље. Она игра кључну улогу y развоју продуктивније и ефикасније националне економије. Како ова инфраструктура непрекидно пропада услед комбинованог дејства саобраћајног оптерећења и околине, велики део буџета je потребан како би ce квалитет путне мреже одржао y прихватљивим границама. Путне управе покушавају да изаберу оне алтернативе које минимизирају трошкове управе или укупне трошкове одвијања саобраћаја. Основни циљ je да ce мрежа доведе y одрживо, тзв. “steady-state” стање које захтева минимална улагања за њено одржавање. Приказано истраживање укључује развој модела за анализу трошкова y оквиру животног циклуса пута (Life Cycle Cost Analysis Graph Tool - LCCAGT) који ce може користити за брзу и ефикасну анализу пројеката рехабилитација коловозних конструкција и развој оптималне стратегије одржавање и рехабилитације на нивоу пројекта. Поред тога, приказана je и методологија за хармонизацију управљања одржавањем коловозних конструкција на нивоу мреже и на нивоу пројекта кроз употребу LCCAGT. Преглед различптих поступака оптимизације примењених y управљању одржавањем коловозних конструкција на нивоу мреже и на нивоу пројекта показао je да ce већина њих односи на поједине делове процеса управљања одржавањем. Међутим, алгоритам претраге y правцу највећег градијента SDGSA превазилази то ограничење кроз развој оптималне стратегије одржавања и рехабилитације од почетног до коначно одрживог (тзв. steady-state) стања. Стога je SDGSA алгоритам изабран y овој дисертацији да y комбинацији са LCCAGT покаже употребљивост овог другог на реалној студији случаја за Србију. Методологија за хармонизацију анализе на нивоу пројекта и на стратешком нивоу анализе модела HDM-4 са циљем да ce развије оптимална стратегија рехабилитације за путну мрежу y условима различитих буџетских ограничења je примењена y овој дисертацији као покушај валидације модела LCCAGT. У ту сврху спроведена je анализа на нивоу пројекта са оба модела, HDM-4 и LCCAGT, заједно са применом SDGSA алгоритма, за развој оптималних стратегија рехабилитације за репрезентативне пухне деонице на нивоу мреже. Упоређење резултата показује да y већини LCCAGT даје сличне резултате y односу на исту анализу програмом HDM-4. Мање разлике између LCCAGT и HDM-4 су објашњене y тези y светлу различитих приступа моделирању ефката интервенција. Штавише, примена LCCAGT, поред тога што je сама апликација кориснички оријентисана, омогућава значајне уштеде y времену. Истраживање je такође показало да ce резултати анализе помоћу LCCAGT применом SDGSA алгоритма могу користити y комбинацији са Expenditure Budgeting Model (ЕВМ) који je саставни део програма HDM-4, за генерисање оптималне стратегије одржавања на нивоу мреже y оквиру буџетских ограничења.", title = "Оптимизација одржавања коловозних конструкција, Optimization of Pavement Maintenance", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_1812" }
Mladenović, G.. (2008). Оптимизација одржавања коловозних конструкција. . https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_1812
Mladenović G. Оптимизација одржавања коловозних конструкција. 2008;. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_1812 .
Mladenović, Goran, "Оптимизација одржавања коловозних конструкција" (2008), https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_1812 .