dc.description.abstract | U poslednje vreme dolazi do povećane potrebe za upotrebom alternativnih i recikliranih materijala prilikom izgradnje puteva usled ograničenih količina kvalitetnog kamenog agregata i novog bitumena. S obzirom da se asfaltni slojevi nakon gubitka upotrebljivosti uklanjaju, najčešče struganjem, a zatim deponuju zauzimajući veliku površinu, višestruke koristi se mogu ostvariti ukoliko se takav materijal ponovo upotrebi za proizvodnju novih asfaltnih mešavina. Međutim, upotreba struganog asfalta (eng. Reclaimed Asphalt Pavement – RAP), pogotovo u većim količinama (>25%), nije tako jednostavna usled mnogobrojnih ograničenja, počevši od administrativnih i tehnoloških, pa sve do ograničenja vezanih za karakteristike RAP-a kao komponentalnog materijala. U okviru ovog rada su određene karakteristike asfaltnih mešavina koje se koriste za izradu nosećeg sloja kolovozne konstrukcije, sa 15% RAP-a, koja se rutinski koristi širom sveta, i sa 50% RAP-a, projektovane primenom nove metodologije. Karakteristike mešavina sa RAP-om su zatim upoređene sa karakteristikama kontrolne mešavine, napravljene od novih materijala. Najpre je određena zapreminska struktura uzoraka za ispitivanje, a zatim su ispitani njihova krutost, osetljivost na dejstvo vode, otpornost na trajnu deformaciju i otpornost na zamor. Rezultati ispitivanja su pokazali da asfaltne mešavine sa struganim asfaltom imaju slične karakteristike kao kontrolna mešavina i da postoji potencijal da se one koriste u znatno većoj meri nego što se trenutno koriste. | sr |