Geotehnički aspekti izgradnje visećeg pešačkog mosta u starom gradu u Užicu
Geotechnical aspects of construction of stressed ribbon bridge in Užice old town
Abstract
U radu su prikazani rezultati geotehničkih istraživanja za potrebe izgradnje visećeg pešačkog mosta preko klisure reke Đetinje u Užicu. Predviđeno je da most, sistema prednapregnute trake, omogući prelaz pešacima sa desne dolinske strane na stranu Starog grada, koja je opasana strmom liticom (cca. 40 m visine). Za potrebe formiranja geotehničkog modela i strukturnog sklopa krečnjačke stenske mase korišćen je postupak fotogrametrijskog snimanja dronom. Predviđeno je da se zatežuća sila (od oko 30 MN), koju most prenosi na obalni stub, prihvati i prenese na stensku masu sistemom prednapregnutih ankera. U tom pogledu izvršena su ispitivanja nosivosti dva sidra, koja su ugrađena u subhorizontalne bušotine. Rezultati numeričkih analiza i uspešan test nosivosti sidara pokazuju da je stenska masa u stanju da izdrži sile zatezanja od mostovske konstrukcije. Pomeranja obalnog stuba su nekoliko mm u slučaju pretpostavke o kontinualnoj stenskoj masi. Kada se eksplicitno u analizu uvedu pukotine p...omeranja su oko 6 cm. Ovi rezultati se morju verifikovati kroz odgovarajući monitoring tokom izgradnje mosta.
This study shows the results of geotechnical investigations performed for the construction of pedestrian suspension bridge, crossing the Đetinja river in the town of Užice. The prestressed ribbon type bridge should connect the right bank of the river with the the vertical cliff (approx. 40 m high) where the Old town is located. Geotechnical model of the limestone rock mass and joint network model are formed by utilization of drone photogrammetry. The tensile force (approx. 30 MN) induced on the bridge pillar should be accepted and transfered to the rock mass by the system of prestressed anchors. Two investigation test were performed on anchors installed in sub-horizontal boreholes. Successful anchor load test and numerical analysis showed that the rock mass is capable of sustaining tensile force induced by the bridge structure. Displacements of the bridge abutment are approx. several mm for an assumption of isotropic rock mass behaviour. If joints are applied explicitly the displacemen...ts are in the order of 6 cm. These findings have to be confirmed by monitoring during the construction stage.
Keywords:
fotogrametrija / stabilnost kosina / pukotine / prednapregnuta sidra / test granične nosivosti / Paker (Ližonov) test / photogrammetry / slope stability / discontinuities / pre-stressed anchors / investigation test / Packer (Lugeon) testSource:
Zbornik radova Međunarodno naučno-stručnog savetovanja Geotehnički aspekti građevinarstva i zemljotresno inženjerstvo, 2023, 115-125Publisher:
- Savez građevinskih inženjera Srbije
Institution/Community
GraFarTY - CONF AU - Berisavljević, Zoran AU - Marjanović, Miloš AU - Đurić, Uroš PY - 2023 UR - https://grafar.grf.bg.ac.rs/handle/123456789/3237 AB - U radu su prikazani rezultati geotehničkih istraživanja za potrebe izgradnje visećeg pešačkog mosta preko klisure reke Đetinje u Užicu. Predviđeno je da most, sistema prednapregnute trake, omogući prelaz pešacima sa desne dolinske strane na stranu Starog grada, koja je opasana strmom liticom (cca. 40 m visine). Za potrebe formiranja geotehničkog modela i strukturnog sklopa krečnjačke stenske mase korišćen je postupak fotogrametrijskog snimanja dronom. Predviđeno je da se zatežuća sila (od oko 30 MN), koju most prenosi na obalni stub, prihvati i prenese na stensku masu sistemom prednapregnutih ankera. U tom pogledu izvršena su ispitivanja nosivosti dva sidra, koja su ugrađena u subhorizontalne bušotine. Rezultati numeričkih analiza i uspešan test nosivosti sidara pokazuju da je stenska masa u stanju da izdrži sile zatezanja od mostovske konstrukcije. Pomeranja obalnog stuba su nekoliko mm u slučaju pretpostavke o kontinualnoj stenskoj masi. Kada se eksplicitno u analizu uvedu pukotine pomeranja su oko 6 cm. Ovi rezultati se morju verifikovati kroz odgovarajući monitoring tokom izgradnje mosta. AB - This study shows the results of geotechnical investigations performed for the construction of pedestrian suspension bridge, crossing the Đetinja river in the town of Užice. The prestressed ribbon type bridge should connect the right bank of the river with the the vertical cliff (approx. 40 m high) where the Old town is located. Geotechnical model of the limestone rock mass and joint network model are formed by utilization of drone photogrammetry. The tensile force (approx. 30 MN) induced on the bridge pillar should be accepted and transfered to the rock mass by the system of prestressed anchors. Two investigation test were performed on anchors installed in sub-horizontal boreholes. Successful anchor load test and numerical analysis showed that the rock mass is capable of sustaining tensile force induced by the bridge structure. Displacements of the bridge abutment are approx. several mm for an assumption of isotropic rock mass behaviour. If joints are applied explicitly the displacements are in the order of 6 cm. These findings have to be confirmed by monitoring during the construction stage. PB - Savez građevinskih inženjera Srbije C3 - Zbornik radova Međunarodno naučno-stručnog savetovanja Geotehnički aspekti građevinarstva i zemljotresno inženjerstvo T1 - Geotehnički aspekti izgradnje visećeg pešačkog mosta u starom gradu u Užicu T1 - Geotechnical aspects of construction of stressed ribbon bridge in Užice old town EP - 125 SP - 115 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_3237 ER -
@conference{ author = "Berisavljević, Zoran and Marjanović, Miloš and Đurić, Uroš", year = "2023", abstract = "U radu su prikazani rezultati geotehničkih istraživanja za potrebe izgradnje visećeg pešačkog mosta preko klisure reke Đetinje u Užicu. Predviđeno je da most, sistema prednapregnute trake, omogući prelaz pešacima sa desne dolinske strane na stranu Starog grada, koja je opasana strmom liticom (cca. 40 m visine). Za potrebe formiranja geotehničkog modela i strukturnog sklopa krečnjačke stenske mase korišćen je postupak fotogrametrijskog snimanja dronom. Predviđeno je da se zatežuća sila (od oko 30 MN), koju most prenosi na obalni stub, prihvati i prenese na stensku masu sistemom prednapregnutih ankera. U tom pogledu izvršena su ispitivanja nosivosti dva sidra, koja su ugrađena u subhorizontalne bušotine. Rezultati numeričkih analiza i uspešan test nosivosti sidara pokazuju da je stenska masa u stanju da izdrži sile zatezanja od mostovske konstrukcije. Pomeranja obalnog stuba su nekoliko mm u slučaju pretpostavke o kontinualnoj stenskoj masi. Kada se eksplicitno u analizu uvedu pukotine pomeranja su oko 6 cm. Ovi rezultati se morju verifikovati kroz odgovarajući monitoring tokom izgradnje mosta., This study shows the results of geotechnical investigations performed for the construction of pedestrian suspension bridge, crossing the Đetinja river in the town of Užice. The prestressed ribbon type bridge should connect the right bank of the river with the the vertical cliff (approx. 40 m high) where the Old town is located. Geotechnical model of the limestone rock mass and joint network model are formed by utilization of drone photogrammetry. The tensile force (approx. 30 MN) induced on the bridge pillar should be accepted and transfered to the rock mass by the system of prestressed anchors. Two investigation test were performed on anchors installed in sub-horizontal boreholes. Successful anchor load test and numerical analysis showed that the rock mass is capable of sustaining tensile force induced by the bridge structure. Displacements of the bridge abutment are approx. several mm for an assumption of isotropic rock mass behaviour. If joints are applied explicitly the displacements are in the order of 6 cm. These findings have to be confirmed by monitoring during the construction stage.", publisher = "Savez građevinskih inženjera Srbije", journal = "Zbornik radova Međunarodno naučno-stručnog savetovanja Geotehnički aspekti građevinarstva i zemljotresno inženjerstvo", title = "Geotehnički aspekti izgradnje visećeg pešačkog mosta u starom gradu u Užicu, Geotechnical aspects of construction of stressed ribbon bridge in Užice old town", pages = "125-115", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_3237" }
Berisavljević, Z., Marjanović, M.,& Đurić, U.. (2023). Geotehnički aspekti izgradnje visećeg pešačkog mosta u starom gradu u Užicu. in Zbornik radova Međunarodno naučno-stručnog savetovanja Geotehnički aspekti građevinarstva i zemljotresno inženjerstvo Savez građevinskih inženjera Srbije., 115-125. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_3237
Berisavljević Z, Marjanović M, Đurić U. Geotehnički aspekti izgradnje visećeg pešačkog mosta u starom gradu u Užicu. in Zbornik radova Međunarodno naučno-stručnog savetovanja Geotehnički aspekti građevinarstva i zemljotresno inženjerstvo. 2023;:115-125. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_3237 .
Berisavljević, Zoran, Marjanović, Miloš, Đurić, Uroš, "Geotehnički aspekti izgradnje visećeg pešačkog mosta u starom gradu u Užicu" in Zbornik radova Međunarodno naučno-stručnog savetovanja Geotehnički aspekti građevinarstva i zemljotresno inženjerstvo (2023):115-125, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_3237 .