Трифуновић, Александар

Link to this page

Authority KeyName Variants
51ebde97-6cde-4e41-9668-c956992b245d
  • Трифуновић, Александар (1)
Projects

Author's Bibliography

Геометријски пропорцијски модел цркве манастира Љубостиња

Драговић, Магдалена; Чучаковић, Александар; Богдановић, Јелена; Чичевић, Светлана; Трифуновић, Александар

(Факултет примењених уметности, Универзитет уметности у Београду, 2019)

TY  - CONF
AU  - Драговић, Магдалена
AU  - Чучаковић, Александар
AU  - Богдановић, Јелена
AU  - Чичевић, Светлана
AU  - Трифуновић, Александар
PY  - 2019
UR  - https://grafar.grf.bg.ac.rs/handle/123456789/1887
AB  - Пропорције архитектонских објеката се сматрају једним од најстаријих теоретских питања архитектуре, приближавајући се са једне стране математици, а са друге уметности-креативности у примени складних-хармоничних  односа у њеној појавности. Рад приказује пропорције једног од најистакнутијих објеката наше средњевековне сакралне културне баштине – цркве манастира Љубостиња (1387) код Трстеника. 
    Црква Љубостиње, чији је ктитор кнегиња Милица, у свом архитектонском програму садржи припрату, наос и олтарски простор, а зидана је по принципима Моравске стилске групе, са карактеристичним обликом  основе триконхосом, или „тролистом”. У конструктивном смислу, над централним простором је главно кубе, које се ослања на четири једнака лука, који носе крстообразно распоређене полукружне сводове, у правцу апсиде и бочних певничких (полукружних) простора. Припрата, која је зидана једновремено са осталим деловима цркве, је приближно квадратног облика, са слепом калотом изнутра, у то време значајног распона. Оваква архитектонско-грађевинска концепција, која је карактеристична за традиционалне светогорске цркве, у овом раду налази своју геометријску интерпретацију пропорција.
     Истраживање се једним делом ослања на пропорцијски канон (за пројектовање цркава) Ива Штамбука, који је аутор применио на црквама ширег просторног оквира Медитерана, у временском распону од IV до касног XV века, успостављајући пропорцијски однос 1:√3 чврстим релацијама два карактеристична круга и једног једнакостраничног троугла. У контексту примењеног канона, указује се на симболичко повезивање функционално значајних места на објекту (центра апсиде - у основи, тј. центра куполе – у пресеку) са пратећом геометријском шемом. Иако је техника грађења у средњевековној Србији варирала у нивоу прецизности (ортогоналност зидова, симетрија и сл.), цртежи-пропорцијске анализе основе и пресека цркве манастира Љубостиња, уз мање графичке грешке, указују на примену пропорција 1:1, 1:√2, 1:1.618 (златни пресек), 1:√3 и 1:√5, у дефинисању просторне целине и/или делова објекта. Интересантно је да се, као и у претходним истраживањима аутора, у контексту Рашке стилске групе објеката, црква може „премерити“ једнакостраничним троугловима. Методом уписивања или описивања динамичких правоугаоника (чије су дијагонале вредности квадратних корена целих бројева) у контуре објекта, успостављена је „скривена“ геометријска шема, која детерминише грађевинско-архитектонску концепцију овог објекта. Истраживање је показало да слични принципи пропорционисања постоје и код објеката са преморавским развијеним триконхосним планом (Св. Архангели у Кучевишту и Рђевац, код Косовске Каменице), као и моравском Лазарицом (у Крушевцу). 
     Пропорцијске анализе основе и пресека цркве манастира Љубостиња,  где се као основне фигуре користе једнакостранични троугао, квадрат и круг, са једне стране, и динамички правоугаоници, са друге, указују на то да су средњевековни мајстори Моравске стилске групе поседовали завидан степен геометријског знања и креативности у пропорционисању сакралних објеката, чији је резултат хармоничан склад делова и целине.
PB  - Факултет примењених уметности, Универзитет уметности у Београду
C3  - Књига апстраката - SMARTART Уметност и наука у примени
T1  - Геометријски пропорцијски модел цркве манастира Љубостиња
EP  - 92
SP  - 91
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_1887
ER  - 
@conference{
author = "Драговић, Магдалена and Чучаковић, Александар and Богдановић, Јелена and Чичевић, Светлана and Трифуновић, Александар",
year = "2019",
abstract = "Пропорције архитектонских објеката се сматрају једним од најстаријих теоретских питања архитектуре, приближавајући се са једне стране математици, а са друге уметности-креативности у примени складних-хармоничних  односа у њеној појавности. Рад приказује пропорције једног од најистакнутијих објеката наше средњевековне сакралне културне баштине – цркве манастира Љубостиња (1387) код Трстеника. 
    Црква Љубостиње, чији је ктитор кнегиња Милица, у свом архитектонском програму садржи припрату, наос и олтарски простор, а зидана је по принципима Моравске стилске групе, са карактеристичним обликом  основе триконхосом, или „тролистом”. У конструктивном смислу, над централним простором је главно кубе, које се ослања на четири једнака лука, који носе крстообразно распоређене полукружне сводове, у правцу апсиде и бочних певничких (полукружних) простора. Припрата, која је зидана једновремено са осталим деловима цркве, је приближно квадратног облика, са слепом калотом изнутра, у то време значајног распона. Оваква архитектонско-грађевинска концепција, која је карактеристична за традиционалне светогорске цркве, у овом раду налази своју геометријску интерпретацију пропорција.
     Истраживање се једним делом ослања на пропорцијски канон (за пројектовање цркава) Ива Штамбука, који је аутор применио на црквама ширег просторног оквира Медитерана, у временском распону од IV до касног XV века, успостављајући пропорцијски однос 1:√3 чврстим релацијама два карактеристична круга и једног једнакостраничног троугла. У контексту примењеног канона, указује се на симболичко повезивање функционално значајних места на објекту (центра апсиде - у основи, тј. центра куполе – у пресеку) са пратећом геометријском шемом. Иако је техника грађења у средњевековној Србији варирала у нивоу прецизности (ортогоналност зидова, симетрија и сл.), цртежи-пропорцијске анализе основе и пресека цркве манастира Љубостиња, уз мање графичке грешке, указују на примену пропорција 1:1, 1:√2, 1:1.618 (златни пресек), 1:√3 и 1:√5, у дефинисању просторне целине и/или делова објекта. Интересантно је да се, као и у претходним истраживањима аутора, у контексту Рашке стилске групе објеката, црква може „премерити“ једнакостраничним троугловима. Методом уписивања или описивања динамичких правоугаоника (чије су дијагонале вредности квадратних корена целих бројева) у контуре објекта, успостављена је „скривена“ геометријска шема, која детерминише грађевинско-архитектонску концепцију овог објекта. Истраживање је показало да слични принципи пропорционисања постоје и код објеката са преморавским развијеним триконхосним планом (Св. Архангели у Кучевишту и Рђевац, код Косовске Каменице), као и моравском Лазарицом (у Крушевцу). 
     Пропорцијске анализе основе и пресека цркве манастира Љубостиња,  где се као основне фигуре користе једнакостранични троугао, квадрат и круг, са једне стране, и динамички правоугаоници, са друге, указују на то да су средњевековни мајстори Моравске стилске групе поседовали завидан степен геометријског знања и креативности у пропорционисању сакралних објеката, чији је резултат хармоничан склад делова и целине.",
publisher = "Факултет примењених уметности, Универзитет уметности у Београду",
journal = "Књига апстраката - SMARTART Уметност и наука у примени",
title = "Геометријски пропорцијски модел цркве манастира Љубостиња",
pages = "92-91",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_1887"
}
Драговић, М., Чучаковић, А., Богдановић, Ј., Чичевић, С.,& Трифуновић, А.. (2019). Геометријски пропорцијски модел цркве манастира Љубостиња. in Књига апстраката - SMARTART Уметност и наука у примени
Факултет примењених уметности, Универзитет уметности у Београду., 91-92.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_1887
Драговић М, Чучаковић А, Богдановић Ј, Чичевић С, Трифуновић А. Геометријски пропорцијски модел цркве манастира Љубостиња. in Књига апстраката - SMARTART Уметност и наука у примени. 2019;:91-92.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_1887 .
Драговић, Магдалена, Чучаковић, Александар, Богдановић, Јелена, Чичевић, Светлана, Трифуновић, Александар, "Геометријски пропорцијски модел цркве манастира Љубостиња" in Књига апстраката - SMARTART Уметност и наука у примени (2019):91-92,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_1887 .