Development of the method for the production of MEP design and construction documents compatible with BIM process and related standards

Link to this page

info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Technological Development (TD or TR)/36038/RS//

Development of the method for the production of MEP design and construction documents compatible with BIM process and related standards (en)
Развој методе израде пројектне и извођачке документације инсталационих мрежа у зградама компатибилне са BIM процесом и релевантним стандардима (sr)
Razvoj metode izrade projektne i izvođačke dokumentacije instalacionih mreža u zgradama kompatibilne sa BIM procesom i relevantnim standardima (sr_RS)
Authors

Publications

Hibridni sistem za procenu troškova izgradnje auto-puteva u početnim fazama razvoja projekta

Simić, Nevena

(2023)

TY  - THES
AU  - Simić, Nevena
PY  - 2023
UR  - https://grafar.grf.bg.ac.rs/handle/123456789/3258
AB  - Razvoj i proširenje mreže auto-puteva spada u red ključnih faktora koji omogućavaju brži ekonomski napredak u nerazvijenim i zemljama u razvoju. Donosioci odluka o velikim kapitalnim projektima, kada razmišljaju da li uopšte ući u izgradnju novog projekta auto-puta, svoje odluke prevashodno baziraju na inicijalnim procenama troškova izgradnje i očekivanim koristima od te izgradnje. Međutim, baš u početnim fazama investicionog projekta, prilikom izrade inicijalnih procena troškova, investitori i potencijalni izvođači radova nailaze na brojne izazove. Najveći izazov su vrlo oskudne informacije o karakteristikama budućeg auto-puta i nedostupnost ili mali broj podataka o troškovima prethodno realizovanih projekata, a na osnovu kojih bi se doneli zaključci o očekivanim troškovima realizacije budućih projekata.  
Dosadašnja istraživanja iz oblasti procene troškova projekata izgradnje auto-puteva su najviše pažnje posvetila dostizanju što veće tačnosti procene troškova, ne uzimajući u obzir potreban nivo napora (vremena i novca) koji je potrebno uložiti za njihovo određivanje. Za procene troškova u početnim fazama razvoja projekta su od suštinskog značaja definisanje i postizanje zadovoljavajućeg nivoa tačnosti procene uz što manji nivo napora koji je potrebno uložiti za njihovo određivanje. Dodatno, većina istraživanja koja se bave određivanjem ključnih troškovno uticajnih parametara, a na kojima se zasniva procena troškova u ranim fazama projekta, bazirana su na prikupljanju percepcija eksperata iz njihovih prethodnih iskustava. Ovakve studije najčešće razmatraju procenu troškova izgradnje samo iz perspektive investitora, dok se sa aspekta izvođača daleko manje razmatraju.
Osnovni cilj ove disertacije jeste predlog sistema podrške odlučivanju koji će investitorima i potencijalnim izvođačima radova pružiti zadovoljavajuću tačnost procene troškova izgradnje auto-puteva u početnim fazama razvoja projekta, i to za kratko vreme i uz relativno niske troškove. Kako bi se ostvario postavljeni cilj, u prvoj fazi istraživanja je prikupljena dokumentacija sa 68 projekata izgradnje auto-puteva i brzih saobraćajnica sa teritorija Srbije, Bosne i Hercegovine, Severne Makedonije i Crne Gore, na osnovu koje je formirana originalna baza istorijskih podataka. Takođe, formirane su i tri prateće baze podataka za tri grupe troškovno značajnih objekata (mostovi, tuneli i denivelisane raskrsnice) koje su poslužile za identifikaciju troškovno uticajnih parametara. 
U drugoj fazi istraživanja je predložen pristup za određivanje ključnih troškovnih parametara koji se zasniva na anketnom upitniku koji je formiran na osnovu prethodno kreirane Preliminarne liste troškovno uticajnih parametara. Cilj ankete je bio da se utvrde percepcije investitora i izvođača radova o nivou uticaja parametara iz liste na troškove izgradnje auto-puteva i nivou napora koji je potrebno uložiti kako bi se vrednosti troškovnih parametara utvrdile za određeni projekat. Na osnovu predloženog pristupa je izvršeno rangiranje troškovnih parametara i upoređene su percepcije investitora i izvođača radova u vezi sa ključnim parametrima. Rezultati ankete su ukazali na veću zabrinutost investitora u vezi sa pitanjima zaštite životne sredine, ali i da su izvođači radova više zabrinuti zbog mogućih promena cena resursa (naročito nakon nedavnih velikih povećanja cena izazvanih pandemijom virusa COVID-19 i oružanim sukobom Rusije i Ukrajine). Poređenjem rangiranja parametara u skladu sa perspektivama investitora i izvođača radova je zaključeno da se percepcije investitora i izvođača u vezi sa ključnim troškovnim parametrima razlikuju (među 10 prvorangiranih parametara, samo 5 je istih za obe perspektive).
U trećoj fazi je predložen veći broj modela za procenu troškova izgradnje auto-puteva, gde su razvoj i validacija modela izvršeni na osnovu rezultata prethodnih faza istraživanja – formirane baze istorijskih podataka i rangiranja troškovnih parametara. Formirane su tri grupe modela za procenu troškova izgradnje auto-puteva u zavisnosti od primenjene metode: (1) višestruka regresiona analiza (MRA); (2) veštačke neuronske mreže (ANN); (3) ekstremno gradijentno pojačavanje (XGBoost). Modeli su formirani postepenim uključivanjem troškovnih parametara (jedan po jedan) u skladu sa rangiranjima parametara prema perspektivama investitora, odnosno izvođača radova. Tačnosti predviđanja koje su postignute pomoću sve tri grupe modela (MRA, ANN i XGBoost) su u saglasnosti sa, u literaturi preporučenim, zadovoljavajućim nivoima tačnosti. Rezultati su pokazali da se zadovoljavajuća tačnost procene troškova sa greškom MAPE=25-30% može postići sa malim uloženim naporom, i to sa samo 3 do 5 ključnih ulaznih parametara. Dodatno uključivanje troškovnih parametara u modele ne doprinosi nužno i povećanju tačnosti. 
Kroz istraživanje je utvrđeno da je, sa stanovišta investitora, sledećih 5 troškovno uticajnih parametara ključno za procenu troškova: Zastupljenost određenog tipa terena u dužini deonice, Postojanje velikih značajnih objekata, Postojanje klizne skale, Vrsta tenderskog postupka i Broj tunelskih cevi. S druge strane, sa stanovišta izvođača to su: Postojanje klizne skale, Učešće tunela u dužini deonice, Zastupljenost određenog tipa terena u dužini deonice, Prosečna bruto zarada u građevinarstvu i Postojanje velikih značajnih objekata.
T1  - Hibridni sistem za procenu troškova izgradnje auto-puteva u početnim fazama razvoja projekta
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_3258
ER  - 
@phdthesis{
author = "Simić, Nevena",
year = "2023",
abstract = "Razvoj i proširenje mreže auto-puteva spada u red ključnih faktora koji omogućavaju brži ekonomski napredak u nerazvijenim i zemljama u razvoju. Donosioci odluka o velikim kapitalnim projektima, kada razmišljaju da li uopšte ući u izgradnju novog projekta auto-puta, svoje odluke prevashodno baziraju na inicijalnim procenama troškova izgradnje i očekivanim koristima od te izgradnje. Međutim, baš u početnim fazama investicionog projekta, prilikom izrade inicijalnih procena troškova, investitori i potencijalni izvođači radova nailaze na brojne izazove. Najveći izazov su vrlo oskudne informacije o karakteristikama budućeg auto-puta i nedostupnost ili mali broj podataka o troškovima prethodno realizovanih projekata, a na osnovu kojih bi se doneli zaključci o očekivanim troškovima realizacije budućih projekata.  
Dosadašnja istraživanja iz oblasti procene troškova projekata izgradnje auto-puteva su najviše pažnje posvetila dostizanju što veće tačnosti procene troškova, ne uzimajući u obzir potreban nivo napora (vremena i novca) koji je potrebno uložiti za njihovo određivanje. Za procene troškova u početnim fazama razvoja projekta su od suštinskog značaja definisanje i postizanje zadovoljavajućeg nivoa tačnosti procene uz što manji nivo napora koji je potrebno uložiti za njihovo određivanje. Dodatno, većina istraživanja koja se bave određivanjem ključnih troškovno uticajnih parametara, a na kojima se zasniva procena troškova u ranim fazama projekta, bazirana su na prikupljanju percepcija eksperata iz njihovih prethodnih iskustava. Ovakve studije najčešće razmatraju procenu troškova izgradnje samo iz perspektive investitora, dok se sa aspekta izvođača daleko manje razmatraju.
Osnovni cilj ove disertacije jeste predlog sistema podrške odlučivanju koji će investitorima i potencijalnim izvođačima radova pružiti zadovoljavajuću tačnost procene troškova izgradnje auto-puteva u početnim fazama razvoja projekta, i to za kratko vreme i uz relativno niske troškove. Kako bi se ostvario postavljeni cilj, u prvoj fazi istraživanja je prikupljena dokumentacija sa 68 projekata izgradnje auto-puteva i brzih saobraćajnica sa teritorija Srbije, Bosne i Hercegovine, Severne Makedonije i Crne Gore, na osnovu koje je formirana originalna baza istorijskih podataka. Takođe, formirane su i tri prateće baze podataka za tri grupe troškovno značajnih objekata (mostovi, tuneli i denivelisane raskrsnice) koje su poslužile za identifikaciju troškovno uticajnih parametara. 
U drugoj fazi istraživanja je predložen pristup za određivanje ključnih troškovnih parametara koji se zasniva na anketnom upitniku koji je formiran na osnovu prethodno kreirane Preliminarne liste troškovno uticajnih parametara. Cilj ankete je bio da se utvrde percepcije investitora i izvođača radova o nivou uticaja parametara iz liste na troškove izgradnje auto-puteva i nivou napora koji je potrebno uložiti kako bi se vrednosti troškovnih parametara utvrdile za određeni projekat. Na osnovu predloženog pristupa je izvršeno rangiranje troškovnih parametara i upoređene su percepcije investitora i izvođača radova u vezi sa ključnim parametrima. Rezultati ankete su ukazali na veću zabrinutost investitora u vezi sa pitanjima zaštite životne sredine, ali i da su izvođači radova više zabrinuti zbog mogućih promena cena resursa (naročito nakon nedavnih velikih povećanja cena izazvanih pandemijom virusa COVID-19 i oružanim sukobom Rusije i Ukrajine). Poređenjem rangiranja parametara u skladu sa perspektivama investitora i izvođača radova je zaključeno da se percepcije investitora i izvođača u vezi sa ključnim troškovnim parametrima razlikuju (među 10 prvorangiranih parametara, samo 5 je istih za obe perspektive).
U trećoj fazi je predložen veći broj modela za procenu troškova izgradnje auto-puteva, gde su razvoj i validacija modela izvršeni na osnovu rezultata prethodnih faza istraživanja – formirane baze istorijskih podataka i rangiranja troškovnih parametara. Formirane su tri grupe modela za procenu troškova izgradnje auto-puteva u zavisnosti od primenjene metode: (1) višestruka regresiona analiza (MRA); (2) veštačke neuronske mreže (ANN); (3) ekstremno gradijentno pojačavanje (XGBoost). Modeli su formirani postepenim uključivanjem troškovnih parametara (jedan po jedan) u skladu sa rangiranjima parametara prema perspektivama investitora, odnosno izvođača radova. Tačnosti predviđanja koje su postignute pomoću sve tri grupe modela (MRA, ANN i XGBoost) su u saglasnosti sa, u literaturi preporučenim, zadovoljavajućim nivoima tačnosti. Rezultati su pokazali da se zadovoljavajuća tačnost procene troškova sa greškom MAPE=25-30% može postići sa malim uloženim naporom, i to sa samo 3 do 5 ključnih ulaznih parametara. Dodatno uključivanje troškovnih parametara u modele ne doprinosi nužno i povećanju tačnosti. 
Kroz istraživanje je utvrđeno da je, sa stanovišta investitora, sledećih 5 troškovno uticajnih parametara ključno za procenu troškova: Zastupljenost određenog tipa terena u dužini deonice, Postojanje velikih značajnih objekata, Postojanje klizne skale, Vrsta tenderskog postupka i Broj tunelskih cevi. S druge strane, sa stanovišta izvođača to su: Postojanje klizne skale, Učešće tunela u dužini deonice, Zastupljenost određenog tipa terena u dužini deonice, Prosečna bruto zarada u građevinarstvu i Postojanje velikih značajnih objekata.",
title = "Hibridni sistem za procenu troškova izgradnje auto-puteva u početnim fazama razvoja projekta",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_3258"
}
Simić, N.. (2023). Hibridni sistem za procenu troškova izgradnje auto-puteva u početnim fazama razvoja projekta. .
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_3258
Simić N. Hibridni sistem za procenu troškova izgradnje auto-puteva u početnim fazama razvoja projekta. 2023;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_3258 .
Simić, Nevena, "Hibridni sistem za procenu troškova izgradnje auto-puteva u početnim fazama razvoja projekta" (2023),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_3258 .

Модел за детекцију и анализу узрока кашњења на пројектима базиран на подацима издвојеним из неструктурираних извора

Ivanović, Marija

(2023)

TY  - THES
AU  - Ivanović, Marija
PY  - 2023
UR  - https://grafar.grf.bg.ac.rs/handle/123456789/3243
AB  - Прекорачење рокова на грађевинским пројектима представља глобални 
феномен који се истражује већ деценијама. Традиционални приступ детекцији 
и анализи узрока кашњења најчешће подразумева прикупљање искустава
експерата везано за групе сродних пројеката (по врсти или географској 
локацији). Резултат таквог приступа је листа узрока кашњења хијерархијски 
поређана према њиховом значају. Таква емпиријска истраживања су 
неминовно обојена субјективизмом и пристрасношћу експерата и не доводе до 
утврђивања који су то базни узроци кашњења (root causes of delay) на нивоу 
појединачног пројекта.
У циљу приказа наведених слабости традиционалног приступа, као и због 
стварања основе за дефинисање и каснију валидацију новог приступа, 
прикупљени су подаци са 75 пројеката путне инфраструктуре који су 
реализовани у Србији у периоду од 2004. до 2021. године и формирана је 
одговарајућа база података. Резултати истраживања и анализе података из 
базе указују да је преко 80% пројеката имало кашњење док је просечно 
прекорачење износило више од 90% уговореног трајања. На основу спроведене 
анкете кључних учесника на пројектима из базе, формирана је листа узрока 
која не одступа у односу на већину студија. При томе, добијене су ниске 
вредности Spearman-овог ранга корелације (0,204 - 0,565) између ставова 
различитих учесника, што потврђује значајно присуство субјективизма и 
пристрасности у спроведеним емпиријским истраживањима (анкетама).
Главни циљ докторске дисертације је формирање новог модела за 
непристрасно откривање базних узрока кашњења на нивоу појединачног 
пројекта и његових физичких целина, применом машинског учења на 
неструктурираној текстуалној документацији са пројекта. Изабрани 
текстуални документи за развој модела су записници са састанака (Minutes of 
Meetings), зато што они садрже свеобухватне информације о кашњењима, 
настале у време настанка проблема и то са прецизном временском 
одредницом. Технике машинског учења, користећи Transformer језичке моделе, 
омогућавају аутоматску детекцију узрока кашњења. Фокусирано експертско 
знање се користи за додатно непристрасно обучавање модела за изабрани 
домен путне инфраструктуре, повезивањем делова текста са узроцима 
кашњења из претходно дефинисане листе. Препознате физичке целине путних 
инфраструктурних пројеката су: тунел, траса и мост. Комбинујући наведене 
елементе, у дисертацији је развијен аналитички Модел за детекцију и анализу 
узрока кашњења на грађевинским пројектима путне инфраструктуре, назван 
DREAM (Delay Root-causes Extraction and Analysis Model).
У првој фази, DREAM аутоматски генерише листу детектованих узрока 
кашњења по пројектним целинама, засновану на учесталости њиховог 
viii
појављивања у записницима са састанака. Резултати показују да је модел у 
стању да детектује узроке кашњења са задовољавајућим вредностима одзива 
(recall =0,69, за најучесталије узроке кашњења).
У другој фази, DREAM, захваљујући временској компоненти записника, 
омогућава потпуно нову и јединствену функционалност - графичку 
презентацију временске дистрибуције узрока кашњења током пројекта. 
Квалитативном анализом информативних графикона који показују учесталост 
и интензитет појединачних узрока кашњења, стручњаци могу да разумеју 
природу проблема и открију базне узроке кашњења (root causes of delay), што 
је кључни циљ свих истраживања о кашњењима на грађевинским пројектима.
Спроведено истраживање пружа научни и стручни допринос. Предложен је 
нов приступ идентификацији и анализи узрока кашњења, кроз развијен 
аналитички модел базиран на текстуалним подацима, машинском учењу и 
фокусираној употреби експертског знања. DREAM превазилази недостатке 
традиционалног приступа приликом формирања листе узрока кашњења, и 
омогућава откривање базних узрока кашњења применом јединствене 
функционалности – временске дистрибуције узрока кашњења. У стручном 
смислу, предложени модел пружа непристрасну помоћ при реконструкцији 
догађаја који су проузроковали кашњење на нивоу појединачног пројекта и 
његових целина, што доприноси смањењу спорова између уговорних страна и 
помажу приликом интелигентног доношења одлука на будућим пројектима.
T1  - Модел за детекцију и анализу узрока кашњења на пројектима базиран на подацима издвојеним из неструктурираних извора
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_3243
ER  - 
@phdthesis{
author = "Ivanović, Marija",
year = "2023",
abstract = "Прекорачење рокова на грађевинским пројектима представља глобални 
феномен који се истражује већ деценијама. Традиционални приступ детекцији 
и анализи узрока кашњења најчешће подразумева прикупљање искустава
експерата везано за групе сродних пројеката (по врсти или географској 
локацији). Резултат таквог приступа је листа узрока кашњења хијерархијски 
поређана према њиховом значају. Таква емпиријска истраживања су 
неминовно обојена субјективизмом и пристрасношћу експерата и не доводе до 
утврђивања који су то базни узроци кашњења (root causes of delay) на нивоу 
појединачног пројекта.
У циљу приказа наведених слабости традиционалног приступа, као и због 
стварања основе за дефинисање и каснију валидацију новог приступа, 
прикупљени су подаци са 75 пројеката путне инфраструктуре који су 
реализовани у Србији у периоду од 2004. до 2021. године и формирана је 
одговарајућа база података. Резултати истраживања и анализе података из 
базе указују да је преко 80% пројеката имало кашњење док је просечно 
прекорачење износило више од 90% уговореног трајања. На основу спроведене 
анкете кључних учесника на пројектима из базе, формирана је листа узрока 
која не одступа у односу на већину студија. При томе, добијене су ниске 
вредности Spearman-овог ранга корелације (0,204 - 0,565) између ставова 
различитих учесника, што потврђује значајно присуство субјективизма и 
пристрасности у спроведеним емпиријским истраживањима (анкетама).
Главни циљ докторске дисертације је формирање новог модела за 
непристрасно откривање базних узрока кашњења на нивоу појединачног 
пројекта и његових физичких целина, применом машинског учења на 
неструктурираној текстуалној документацији са пројекта. Изабрани 
текстуални документи за развој модела су записници са састанака (Minutes of 
Meetings), зато што они садрже свеобухватне информације о кашњењима, 
настале у време настанка проблема и то са прецизном временском 
одредницом. Технике машинског учења, користећи Transformer језичке моделе, 
омогућавају аутоматску детекцију узрока кашњења. Фокусирано експертско 
знање се користи за додатно непристрасно обучавање модела за изабрани 
домен путне инфраструктуре, повезивањем делова текста са узроцима 
кашњења из претходно дефинисане листе. Препознате физичке целине путних 
инфраструктурних пројеката су: тунел, траса и мост. Комбинујући наведене 
елементе, у дисертацији је развијен аналитички Модел за детекцију и анализу 
узрока кашњења на грађевинским пројектима путне инфраструктуре, назван 
DREAM (Delay Root-causes Extraction and Analysis Model).
У првој фази, DREAM аутоматски генерише листу детектованих узрока 
кашњења по пројектним целинама, засновану на учесталости њиховог 
viii
појављивања у записницима са састанака. Резултати показују да је модел у 
стању да детектује узроке кашњења са задовољавајућим вредностима одзива 
(recall =0,69, за најучесталије узроке кашњења).
У другој фази, DREAM, захваљујући временској компоненти записника, 
омогућава потпуно нову и јединствену функционалност - графичку 
презентацију временске дистрибуције узрока кашњења током пројекта. 
Квалитативном анализом информативних графикона који показују учесталост 
и интензитет појединачних узрока кашњења, стручњаци могу да разумеју 
природу проблема и открију базне узроке кашњења (root causes of delay), што 
је кључни циљ свих истраживања о кашњењима на грађевинским пројектима.
Спроведено истраживање пружа научни и стручни допринос. Предложен је 
нов приступ идентификацији и анализи узрока кашњења, кроз развијен 
аналитички модел базиран на текстуалним подацима, машинском учењу и 
фокусираној употреби експертског знања. DREAM превазилази недостатке 
традиционалног приступа приликом формирања листе узрока кашњења, и 
омогућава откривање базних узрока кашњења применом јединствене 
функционалности – временске дистрибуције узрока кашњења. У стручном 
смислу, предложени модел пружа непристрасну помоћ при реконструкцији 
догађаја који су проузроковали кашњење на нивоу појединачног пројекта и 
његових целина, што доприноси смањењу спорова између уговорних страна и 
помажу приликом интелигентног доношења одлука на будућим пројектима.",
title = "Модел за детекцију и анализу узрока кашњења на пројектима базиран на подацима издвојеним из неструктурираних извора",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_3243"
}
Ivanović, M.. (2023). Модел за детекцију и анализу узрока кашњења на пројектима базиран на подацима издвојеним из неструктурираних извора. .
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_3243
Ivanović M. Модел за детекцију и анализу узрока кашњења на пројектима базиран на подацима издвојеним из неструктурираних извора. 2023;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_3243 .
Ivanović, Marija, "Модел за детекцију и анализу узрока кашњења на пројектима базиран на подацима издвојеним из неструктурираних извора" (2023),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_3243 .

Allocation and Selection of equipment for concrete works using Fuzzy Linear Programming

Duran, Abel; Praščević, Nataša

(Belgrade, Serbia: Society for Materials and Structures Testing of Serbia, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Duran, Abel
AU  - Praščević, Nataša
PY  - 2021
UR  - https://grafar.grf.bg.ac.rs/handle/123456789/2544
AB  - The aim of this research is focused on the problem of allocation and selection of the construction equipment when construction firms bid for construction projects. The main objective of the selection of construction equipment is to ensure the timely completion of all considered projects, while at the same time the planned budget is fulfilled. In this paper fuzzy linear programming is applied with the fuzzy objective function and fuzzy constrains. The proposed mathematical model is applied for optimal selection and allocation of equipment for five projects with different quantities of concrete works and general budget.
PB  - Belgrade, Serbia: Society for Materials and Structures Testing of Serbia
PB  - Belgrade, Serbia: University of Belgrade Faculty of Civil Engineering
PB  - Belgrade, Serbia : Association of Structural Engineers of Serbia
T2  - Building materials and structures Jouranl
T1  - Allocation and Selection of equipment for concrete works using Fuzzy Linear Programming
SP  - 195
VL  - 64
DO  - 10.5937/GRMK210395D
ER  - 
@article{
author = "Duran, Abel and Praščević, Nataša",
year = "2021",
abstract = "The aim of this research is focused on the problem of allocation and selection of the construction equipment when construction firms bid for construction projects. The main objective of the selection of construction equipment is to ensure the timely completion of all considered projects, while at the same time the planned budget is fulfilled. In this paper fuzzy linear programming is applied with the fuzzy objective function and fuzzy constrains. The proposed mathematical model is applied for optimal selection and allocation of equipment for five projects with different quantities of concrete works and general budget.",
publisher = "Belgrade, Serbia: Society for Materials and Structures Testing of Serbia, Belgrade, Serbia: University of Belgrade Faculty of Civil Engineering, Belgrade, Serbia : Association of Structural Engineers of Serbia",
journal = "Building materials and structures Jouranl",
title = "Allocation and Selection of equipment for concrete works using Fuzzy Linear Programming",
pages = "195",
volume = "64",
doi = "10.5937/GRMK210395D"
}
Duran, A.,& Praščević, N.. (2021). Allocation and Selection of equipment for concrete works using Fuzzy Linear Programming. in Building materials and structures Jouranl
Belgrade, Serbia: Society for Materials and Structures Testing of Serbia., 64, 195.
https://doi.org/10.5937/GRMK210395D
Duran A, Praščević N. Allocation and Selection of equipment for concrete works using Fuzzy Linear Programming. in Building materials and structures Jouranl. 2021;64:195.
doi:10.5937/GRMK210395D .
Duran, Abel, Praščević, Nataša, "Allocation and Selection of equipment for concrete works using Fuzzy Linear Programming" in Building materials and structures Jouranl, 64 (2021):195,
https://doi.org/10.5937/GRMK210395D . .
1

Alokacija i izbor mehanizacije za betonske radove korišćenjem Fuzzy linearnog programiranja

Duran, Abel; Praščević, Nataša

(Beograd, Srbija : Univerzitet u Beogradu Građevinski fakultet, 2021)

TY  - CONF
AU  - Duran, Abel
AU  - Praščević, Nataša
PY  - 2021
UR  - https://grafar.grf.bg.ac.rs/handle/123456789/2546
AB  - Cilj ovog istraživanja je fokusiran na problem alokacije i selekcije građevinske mehanizacije sa
kojim se građevinske firme suočavaju prilikom konkurisanja za građevinske projekte. Primarni
cilj u izboru građevinske mehanizacije jeste osiguranje završetak svih razmatranih projekta u
predviđenom roku, uz poštovanje predviđenog budžeta. Uzimanjem u obzir 5 različitih projekata
sa različitim količinama betonskih radova i previđeni budžet, za pronalazak optimalnog rešenja
ovog problema primenjeno je fuzzy linearno programiranje u slučaju rasplinutosti same
kriterijumske funkcije i koeficijenata uz ograničenja.
AB  - The aim of this research is focused on the problem of allocation and selection of the construction
equipment when construction firms bid for construction projects. The main objective of the
selection of construction equipment is to ensure the timely completion of all considered projects,
while at the same time the planned budget is fulfilled. In this paper fuzzy linear programming is
applied with the fuzzy objective function and fuzzy constrains. The proposed mathematical
model is applied for optimal selection and allocation of equipment for five projects with different
quantities of concrete works and general budget.
PB  - Beograd, Srbija : Univerzitet u Beogradu Građevinski fakultet
PB  - Beograd, Srbija : Društvo građevinskih konstruktera Srbije
C3  - Zbornik radova, Nacionalni Simpozijum Društva Građevinskih Konstruktera Srbije DKGS 2020
T1  - Alokacija i izbor mehanizacije za betonske radove korišćenjem Fuzzy linearnog programiranja
SP  - 538
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2546
ER  - 
@conference{
author = "Duran, Abel and Praščević, Nataša",
year = "2021",
abstract = "Cilj ovog istraživanja je fokusiran na problem alokacije i selekcije građevinske mehanizacije sa
kojim se građevinske firme suočavaju prilikom konkurisanja za građevinske projekte. Primarni
cilj u izboru građevinske mehanizacije jeste osiguranje završetak svih razmatranih projekta u
predviđenom roku, uz poštovanje predviđenog budžeta. Uzimanjem u obzir 5 različitih projekata
sa različitim količinama betonskih radova i previđeni budžet, za pronalazak optimalnog rešenja
ovog problema primenjeno je fuzzy linearno programiranje u slučaju rasplinutosti same
kriterijumske funkcije i koeficijenata uz ograničenja., The aim of this research is focused on the problem of allocation and selection of the construction
equipment when construction firms bid for construction projects. The main objective of the
selection of construction equipment is to ensure the timely completion of all considered projects,
while at the same time the planned budget is fulfilled. In this paper fuzzy linear programming is
applied with the fuzzy objective function and fuzzy constrains. The proposed mathematical
model is applied for optimal selection and allocation of equipment for five projects with different
quantities of concrete works and general budget.",
publisher = "Beograd, Srbija : Univerzitet u Beogradu Građevinski fakultet, Beograd, Srbija : Društvo građevinskih konstruktera Srbije",
journal = "Zbornik radova, Nacionalni Simpozijum Društva Građevinskih Konstruktera Srbije DKGS 2020",
title = "Alokacija i izbor mehanizacije za betonske radove korišćenjem Fuzzy linearnog programiranja",
pages = "538",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2546"
}
Duran, A.,& Praščević, N.. (2021). Alokacija i izbor mehanizacije za betonske radove korišćenjem Fuzzy linearnog programiranja. in Zbornik radova, Nacionalni Simpozijum Društva Građevinskih Konstruktera Srbije DKGS 2020
Beograd, Srbija : Univerzitet u Beogradu Građevinski fakultet., 538.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2546
Duran A, Praščević N. Alokacija i izbor mehanizacije za betonske radove korišćenjem Fuzzy linearnog programiranja. in Zbornik radova, Nacionalni Simpozijum Društva Građevinskih Konstruktera Srbije DKGS 2020. 2021;:538.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2546 .
Duran, Abel, Praščević, Nataša, "Alokacija i izbor mehanizacije za betonske radove korišćenjem Fuzzy linearnog programiranja" in Zbornik radova, Nacionalni Simpozijum Društva Građevinskih Konstruktera Srbije DKGS 2020 (2021):538,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2546 .

Uticaj Covid-19 na odštetne zahteve za produžetak roka i dodatna plaćanja u FIDIC uslovima ugovora

Duran, Abel

(Beograd, Srbija : Univerzitet u Beogradu Građevinski fakultet, 2021)

TY  - CONF
AU  - Duran, Abel
PY  - 2021
UR  - https://grafar.grf.bg.ac.rs/handle/123456789/2545
AB  - Cilj ovog istraživanja je analiziranje praktičnih ugovornih problema izazvanih pandemijom virusa COVID-19, a koji se javljaju na građevinskim projektima ugovorenim u skladu sa FIDIC uslovima ugovora za izgradnju. Polazeći od pretpostavke da nijedna od strana u trenutku ugovaranja nije mogla predvideti ovakav događaj, u ovom radu autor će prikazati i razmotriti ključne ugovorne klauzule koje se mogu smatrati relevantnim za dokazivanje odštetnih zahteva za produžetak roka ili dodatna plaćanja.
AB  - The aim of this research is to analyze the practical contractual problems that are arising as a consequence of COVID-19 pandemic and which occurs on construction projects contracted under FIDIC Conditions of Contract for Construction. Assuming that neither party could have foreseen such an event at the time of contracting, in this paper author will present and analyze key contractual clauses that may be considered relevant for proving claims for extension of time or additional payments.
PB  - Beograd, Srbija : Univerzitet u Beogradu Građevinski fakultet
PB  - Beograd, Srbija : Društvo građevinskih konstruktera Srbije
C3  - Zbornik radova, Nacionalni Simpozijum Društva Građevinskih Konstruktera Srbije DKGS 2020
T1  - Uticaj Covid-19 na odštetne zahteve za produžetak roka i dodatna plaćanja u FIDIC uslovima ugovora
SP  - 532
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2545
ER  - 
@conference{
author = "Duran, Abel",
year = "2021",
abstract = "Cilj ovog istraživanja je analiziranje praktičnih ugovornih problema izazvanih pandemijom virusa COVID-19, a koji se javljaju na građevinskim projektima ugovorenim u skladu sa FIDIC uslovima ugovora za izgradnju. Polazeći od pretpostavke da nijedna od strana u trenutku ugovaranja nije mogla predvideti ovakav događaj, u ovom radu autor će prikazati i razmotriti ključne ugovorne klauzule koje se mogu smatrati relevantnim za dokazivanje odštetnih zahteva za produžetak roka ili dodatna plaćanja., The aim of this research is to analyze the practical contractual problems that are arising as a consequence of COVID-19 pandemic and which occurs on construction projects contracted under FIDIC Conditions of Contract for Construction. Assuming that neither party could have foreseen such an event at the time of contracting, in this paper author will present and analyze key contractual clauses that may be considered relevant for proving claims for extension of time or additional payments.",
publisher = "Beograd, Srbija : Univerzitet u Beogradu Građevinski fakultet, Beograd, Srbija : Društvo građevinskih konstruktera Srbije",
journal = "Zbornik radova, Nacionalni Simpozijum Društva Građevinskih Konstruktera Srbije DKGS 2020",
title = "Uticaj Covid-19 na odštetne zahteve za produžetak roka i dodatna plaćanja u FIDIC uslovima ugovora",
pages = "532",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2545"
}
Duran, A.. (2021). Uticaj Covid-19 na odštetne zahteve za produžetak roka i dodatna plaćanja u FIDIC uslovima ugovora. in Zbornik radova, Nacionalni Simpozijum Društva Građevinskih Konstruktera Srbije DKGS 2020
Beograd, Srbija : Univerzitet u Beogradu Građevinski fakultet., 532.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2545
Duran A. Uticaj Covid-19 na odštetne zahteve za produžetak roka i dodatna plaćanja u FIDIC uslovima ugovora. in Zbornik radova, Nacionalni Simpozijum Društva Građevinskih Konstruktera Srbije DKGS 2020. 2021;:532.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2545 .
Duran, Abel, "Uticaj Covid-19 na odštetne zahteve za produžetak roka i dodatna plaćanja u FIDIC uslovima ugovora" in Zbornik radova, Nacionalni Simpozijum Društva Građevinskih Konstruktera Srbije DKGS 2020 (2021):532,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2545 .

The impact of COVID-19 on the realization of Public-Private Partnerships projects

Duran, Abel

(Subotica, Srbija : Универзитет у Новом Саду Грађевински факултет Суботица, 2021)

TY  - CONF
AU  - Duran, Abel
PY  - 2021
UR  - https://grafar.grf.bg.ac.rs/handle/123456789/2543
AB  - The aim of this research is to present the practical problems in the realization of public-private partnerships projects that are arising as a consequence of COVID-19 and which occurs on construction projects contracted under this model. Furthermore, key channels of transmissions of the pandemic crisis that are affecting PPP projects across the globe will be outlined. Bearing in mind that there is little hard data available on how PPP projects and plans have been affected, this research paper will focus on predicting the medium-long term impacts of the pandemic. In addition, author will suggest how parties involved in PPP projects might address the ongoing issues, taking into account
that the impact of the pandemic and economic downturn on PPP projects varies depending on the stage of the PPP process.
AB  - Циљ овог рада јесте приказ практичних проблема у току реализације пројеката јавно-приватног партнерства који настају као последица КОВИД-19 и који се јављају на грађевинским пројектима уговореним по овом моделу. Поред тога, биће приказани и кључни токови којима се утицај кризе изазване пандемијом одражава на реализацију пројеката ЈПП широм света. Имајући у виду да је тренутно на располагању мала количина података о утицају кризе на реализацију пројеката ЈПП, циљ овог рада биће да предвиди средњорочне и дугорочне утицаје пандемије. Додатно, аутор ће предложити могуће начине помоћу којих уговорне стране могу превазићи текуће проблеме, узимајући у обзир да утицај пандемије и
економског пада на пројектима ЈПП варира у зависности од фазе у којој се пројекат налази.
PB  - Subotica, Srbija : Универзитет у Новом Саду Грађевински факултет Суботица
C3  - Conference proceedings, 8th International conference, Contemporary achievements in Civil Engineering 2021
T1  - The impact of COVID-19 on the realization of Public-Private Partnerships projects
SP  - 563
DO  - 10.14415/konferencijaGFS2021.55
ER  - 
@conference{
author = "Duran, Abel",
year = "2021",
abstract = "The aim of this research is to present the practical problems in the realization of public-private partnerships projects that are arising as a consequence of COVID-19 and which occurs on construction projects contracted under this model. Furthermore, key channels of transmissions of the pandemic crisis that are affecting PPP projects across the globe will be outlined. Bearing in mind that there is little hard data available on how PPP projects and plans have been affected, this research paper will focus on predicting the medium-long term impacts of the pandemic. In addition, author will suggest how parties involved in PPP projects might address the ongoing issues, taking into account
that the impact of the pandemic and economic downturn on PPP projects varies depending on the stage of the PPP process., Циљ овог рада јесте приказ практичних проблема у току реализације пројеката јавно-приватног партнерства који настају као последица КОВИД-19 и који се јављају на грађевинским пројектима уговореним по овом моделу. Поред тога, биће приказани и кључни токови којима се утицај кризе изазване пандемијом одражава на реализацију пројеката ЈПП широм света. Имајући у виду да је тренутно на располагању мала количина података о утицају кризе на реализацију пројеката ЈПП, циљ овог рада биће да предвиди средњорочне и дугорочне утицаје пандемије. Додатно, аутор ће предложити могуће начине помоћу којих уговорне стране могу превазићи текуће проблеме, узимајући у обзир да утицај пандемије и
економског пада на пројектима ЈПП варира у зависности од фазе у којој се пројекат налази.",
publisher = "Subotica, Srbija : Универзитет у Новом Саду Грађевински факултет Суботица",
journal = "Conference proceedings, 8th International conference, Contemporary achievements in Civil Engineering 2021",
title = "The impact of COVID-19 on the realization of Public-Private Partnerships projects",
pages = "563",
doi = "10.14415/konferencijaGFS2021.55"
}
Duran, A.. (2021). The impact of COVID-19 on the realization of Public-Private Partnerships projects. in Conference proceedings, 8th International conference, Contemporary achievements in Civil Engineering 2021
Subotica, Srbija : Универзитет у Новом Саду Грађевински факултет Суботица., 563.
https://doi.org/10.14415/konferencijaGFS2021.55
Duran A. The impact of COVID-19 on the realization of Public-Private Partnerships projects. in Conference proceedings, 8th International conference, Contemporary achievements in Civil Engineering 2021. 2021;:563.
doi:10.14415/konferencijaGFS2021.55 .
Duran, Abel, "The impact of COVID-19 on the realization of Public-Private Partnerships projects" in Conference proceedings, 8th International conference, Contemporary achievements in Civil Engineering 2021 (2021):563,
https://doi.org/10.14415/konferencijaGFS2021.55 . .

Comparison of Performance-Based and Traditional Road Maintenance Contracts

Duran, Abel

(Subotica, Srbija : Универзитет у Новом Саду Грађевински факултет Суботица, 2021)

TY  - CONF
AU  - Duran, Abel
PY  - 2021
UR  - https://grafar.grf.bg.ac.rs/handle/123456789/2542
AB  - The aim of this paper is to present the practical implementation of performance-based road maintenance contracts through a comparative analysis of the advantages and disadvantages between this approach and the traditional road maintenance contracting model. On the other hand, author will present key guidelines for proper implementation of performance-based contracts on winter and summer road maintenance, with the aim of reducing maintenance costs and increasing the level of service quality provided by contractors. Furthermore, this paper will outline the experience of the implementation of performance-based road maintenance contracts in developed countries, as well as a review the implementation of this type of contracts in the Republic of Serbia.
AB  - Циљ овог рада јесте приказ практичне имплементације уговора за одржавање путева заснованих на учинку кроз компаративну анализу предности и недостатака у односу на традиционални модел уговарања одржавања путева. Са друге стране, аутор ће дати кључне смернице за правилну имплементацију уговора заснованих на учинку на зимско и летње одржавање путева, а у циљу смањења трошкова одржавања и повећања нивоа квалитета услуге од стране извођача радова. Додатно у овом раду биће приказана и искуства на примени уговора за одржавање путева заснованих на учинку у развијеним земљама, као и осврт на примену ове врсте уговора у Републици Србији.
PB  - Subotica, Srbija : Универзитет у Новом Саду Грађевински факултет Суботица
C3  - Conference proceedings, 8th International conference, Contemporary achievements in Civil Engineering 2021
T1  - Comparison of Performance-Based and Traditional Road Maintenance Contracts
SP  - 555
DO  - 10.14415/konferencijaGFS2021.54
ER  - 
@conference{
author = "Duran, Abel",
year = "2021",
abstract = "The aim of this paper is to present the practical implementation of performance-based road maintenance contracts through a comparative analysis of the advantages and disadvantages between this approach and the traditional road maintenance contracting model. On the other hand, author will present key guidelines for proper implementation of performance-based contracts on winter and summer road maintenance, with the aim of reducing maintenance costs and increasing the level of service quality provided by contractors. Furthermore, this paper will outline the experience of the implementation of performance-based road maintenance contracts in developed countries, as well as a review the implementation of this type of contracts in the Republic of Serbia., Циљ овог рада јесте приказ практичне имплементације уговора за одржавање путева заснованих на учинку кроз компаративну анализу предности и недостатака у односу на традиционални модел уговарања одржавања путева. Са друге стране, аутор ће дати кључне смернице за правилну имплементацију уговора заснованих на учинку на зимско и летње одржавање путева, а у циљу смањења трошкова одржавања и повећања нивоа квалитета услуге од стране извођача радова. Додатно у овом раду биће приказана и искуства на примени уговора за одржавање путева заснованих на учинку у развијеним земљама, као и осврт на примену ове врсте уговора у Републици Србији.",
publisher = "Subotica, Srbija : Универзитет у Новом Саду Грађевински факултет Суботица",
journal = "Conference proceedings, 8th International conference, Contemporary achievements in Civil Engineering 2021",
title = "Comparison of Performance-Based and Traditional Road Maintenance Contracts",
pages = "555",
doi = "10.14415/konferencijaGFS2021.54"
}
Duran, A.. (2021). Comparison of Performance-Based and Traditional Road Maintenance Contracts. in Conference proceedings, 8th International conference, Contemporary achievements in Civil Engineering 2021
Subotica, Srbija : Универзитет у Новом Саду Грађевински факултет Суботица., 555.
https://doi.org/10.14415/konferencijaGFS2021.54
Duran A. Comparison of Performance-Based and Traditional Road Maintenance Contracts. in Conference proceedings, 8th International conference, Contemporary achievements in Civil Engineering 2021. 2021;:555.
doi:10.14415/konferencijaGFS2021.54 .
Duran, Abel, "Comparison of Performance-Based and Traditional Road Maintenance Contracts" in Conference proceedings, 8th International conference, Contemporary achievements in Civil Engineering 2021 (2021):555,
https://doi.org/10.14415/konferencijaGFS2021.54 . .

BIM based project and digital building model management: applications and emerging standards

Svetel, Igor; Ivanišević, Nenad; Isailović, Dušan

(University of Belgrade Faculty of Architecture, 2020)

TY  - CONF
AU  - Svetel, Igor
AU  - Ivanišević, Nenad
AU  - Isailović, Dušan
PY  - 2020
UR  - https://grafar.grf.bg.ac.rs/handle/123456789/2169
AB  - Architectural design and building construction are increasingly digitalized. A large number of
applications exist that enable creation of digital building models either in the form of
advanced geometry modelling applications, algorithmic modelling applications or BIM
applications. Each application creates intrinsic digital model using its proprietary data
format. The problem of connecting such diverse models to a coherent project environment
is addressed by open interoperability file format – IFC. But only data format does not
provide seamless interoperability, it is necessary to create proper IFC model for each
particular occasion of model exchange.
Existence of many diverse files and formats that all represent different aspects of digital
building model posed to the AEC stakeholders the problem of managing a BIM project. The
paper gives a historical overview of development of BIM applications dedicated to digital
building model assessment from model viewers, through model explorers, to modern BIM
project management applications and their connection to a set of ISO 19650 standards. The
new standards and related applications does not provide complete solution to the
management of digital building models but represent important evolutionary step in BIM
progress.
PB  - University of Belgrade Faculty of Architecture
C3  - 7th International academic conference on places and technologies
T1  - BIM based project and digital building model management: applications and emerging standards
SP  - 64
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2169
ER  - 
@conference{
author = "Svetel, Igor and Ivanišević, Nenad and Isailović, Dušan",
year = "2020",
abstract = "Architectural design and building construction are increasingly digitalized. A large number of
applications exist that enable creation of digital building models either in the form of
advanced geometry modelling applications, algorithmic modelling applications or BIM
applications. Each application creates intrinsic digital model using its proprietary data
format. The problem of connecting such diverse models to a coherent project environment
is addressed by open interoperability file format – IFC. But only data format does not
provide seamless interoperability, it is necessary to create proper IFC model for each
particular occasion of model exchange.
Existence of many diverse files and formats that all represent different aspects of digital
building model posed to the AEC stakeholders the problem of managing a BIM project. The
paper gives a historical overview of development of BIM applications dedicated to digital
building model assessment from model viewers, through model explorers, to modern BIM
project management applications and their connection to a set of ISO 19650 standards. The
new standards and related applications does not provide complete solution to the
management of digital building models but represent important evolutionary step in BIM
progress.",
publisher = "University of Belgrade Faculty of Architecture",
journal = "7th International academic conference on places and technologies",
title = "BIM based project and digital building model management: applications and emerging standards",
pages = "64",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2169"
}
Svetel, I., Ivanišević, N.,& Isailović, D.. (2020). BIM based project and digital building model management: applications and emerging standards. in 7th International academic conference on places and technologies
University of Belgrade Faculty of Architecture., 64.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2169
Svetel I, Ivanišević N, Isailović D. BIM based project and digital building model management: applications and emerging standards. in 7th International academic conference on places and technologies. 2020;:64.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2169 .
Svetel, Igor, Ivanišević, Nenad, Isailović, Dušan, "BIM based project and digital building model management: applications and emerging standards" in 7th International academic conference on places and technologies (2020):64,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2169 .

Bridge damage: Detection, IFC-based semantic enrichment and visualization

Isailović, Dušan; Stojanovic, Vladeta; Trapp, Matthias; Richter, Rico; Hajdin, Rade; Döllner, Jürgen

(Elsevier, 2020)

TY  - JOUR
AU  - Isailović, Dušan
AU  - Stojanovic, Vladeta
AU  - Trapp, Matthias
AU  - Richter, Rico
AU  - Hajdin, Rade
AU  - Döllner, Jürgen
PY  - 2020
UR  - https://grafar.grf.bg.ac.rs/handle/123456789/1857
AB  - Building Information Modeling (BIM) representations of bridges enriched by inspection data will add tremendous value to future Bridge Management Systems (BMSs). This paper presents an approach for point cloud-based detection of spalling damage, as well as integrating damage components into a BIM via semantic enrichment of an as-built Industry Foundation Classes (IFC) model. An approach for generating the as-built BIM, geometric reconstruction of detected damage point clusters and semantic-enrichment of the corresponding IFC model is presented. Multiview-classification is used and evaluated for the detection of spalling damage features. The semantic enrichment of as-built IFC models is based on injecting classified and reconstructed damage clusters back into the as-built IFC, thus generating an accurate as-is IFC model compliant to the BMS inspection requirements."
PB  - Elsevier
T2  - Automation in Construction
T1  - Bridge damage: Detection, IFC-based semantic enrichment and visualization
VL  - 112
DO  - 10.1016/j.autcon.2020.103088
ER  - 
@article{
author = "Isailović, Dušan and Stojanovic, Vladeta and Trapp, Matthias and Richter, Rico and Hajdin, Rade and Döllner, Jürgen",
year = "2020",
abstract = "Building Information Modeling (BIM) representations of bridges enriched by inspection data will add tremendous value to future Bridge Management Systems (BMSs). This paper presents an approach for point cloud-based detection of spalling damage, as well as integrating damage components into a BIM via semantic enrichment of an as-built Industry Foundation Classes (IFC) model. An approach for generating the as-built BIM, geometric reconstruction of detected damage point clusters and semantic-enrichment of the corresponding IFC model is presented. Multiview-classification is used and evaluated for the detection of spalling damage features. The semantic enrichment of as-built IFC models is based on injecting classified and reconstructed damage clusters back into the as-built IFC, thus generating an accurate as-is IFC model compliant to the BMS inspection requirements."",
publisher = "Elsevier",
journal = "Automation in Construction",
title = "Bridge damage: Detection, IFC-based semantic enrichment and visualization",
volume = "112",
doi = "10.1016/j.autcon.2020.103088"
}
Isailović, D., Stojanovic, V., Trapp, M., Richter, R., Hajdin, R.,& Döllner, J.. (2020). Bridge damage: Detection, IFC-based semantic enrichment and visualization. in Automation in Construction
Elsevier., 112.
https://doi.org/10.1016/j.autcon.2020.103088
Isailović D, Stojanovic V, Trapp M, Richter R, Hajdin R, Döllner J. Bridge damage: Detection, IFC-based semantic enrichment and visualization. in Automation in Construction. 2020;112.
doi:10.1016/j.autcon.2020.103088 .
Isailović, Dušan, Stojanovic, Vladeta, Trapp, Matthias, Richter, Rico, Hajdin, Rade, Döllner, Jürgen, "Bridge damage: Detection, IFC-based semantic enrichment and visualization" in Automation in Construction, 112 (2020),
https://doi.org/10.1016/j.autcon.2020.103088 . .
82
20
84

Digital representation of as-damaged reinforced concrete bridges

Isailović, Dušan

(University of Belgrade Faculty of Civil Engineering, 2020)

TY  - THES
AU  - Isailović, Dušan
PY  - 2020
UR  - https://grafar.grf.bg.ac.rs/handle/123456789/2170
AB  - Inspection of bridges has been a standard assessment procedure for decades. Its purpose
is to identify and record all defects of the bridge structure. Normally used inspection
techniques are rather simple, mainly relying on visual assessment. This dissertation
proposes an improvement of concrete bridge inspection in terms of visual data acquisition,
damage identification and digital representation of the bridge with identified damages.
Instead of depending strictly on the human eye, photogrammetrically obtained 3D point
clouds are used to identify and extract concrete damage features. As the most
comprehensive substitute for the old-fashioned inspection report, Bridge Information
Model (BrIM) is used as an inventory and inspection data repository. An Industry
Foundation Classes (IFC) semantic enrichment framework is proposed to inject the
extracted and reconstructed damage features into the as-is IFC model.
After the general data model for damage description and its IFC representation are
established, the method for generating the as-is IFC model of the bridge is proposed.
Damage is identified as a deviation of the as-is geometry, represented by the 3D point
cloud, from the as-built geometry, represented by BrIM.
Geometric and semantic enrichment of the IFC model is achieved by injecting the
reconstructed 3D meshes representing damaged regions and corresponding BMS catalogbased
damage information. The proposed method uses Constructive Solid Geometry
(CSG) Boolean operations to geometrically enrich the IFC geometry elements, which align
with corresponding damage regions from the as-is point cloud. Damage information (e.g.,
type, extent, and severity) is structured so that it complies to the BMS data structure.
Finally, the proposed data model, damage identification, feature extraction, and semantic
enrichment method are validated in the presented case study.
PB  - University of Belgrade Faculty of Civil Engineering
T1  - Digital representation of as-damaged reinforced concrete bridges
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2170
ER  - 
@phdthesis{
author = "Isailović, Dušan",
year = "2020",
abstract = "Inspection of bridges has been a standard assessment procedure for decades. Its purpose
is to identify and record all defects of the bridge structure. Normally used inspection
techniques are rather simple, mainly relying on visual assessment. This dissertation
proposes an improvement of concrete bridge inspection in terms of visual data acquisition,
damage identification and digital representation of the bridge with identified damages.
Instead of depending strictly on the human eye, photogrammetrically obtained 3D point
clouds are used to identify and extract concrete damage features. As the most
comprehensive substitute for the old-fashioned inspection report, Bridge Information
Model (BrIM) is used as an inventory and inspection data repository. An Industry
Foundation Classes (IFC) semantic enrichment framework is proposed to inject the
extracted and reconstructed damage features into the as-is IFC model.
After the general data model for damage description and its IFC representation are
established, the method for generating the as-is IFC model of the bridge is proposed.
Damage is identified as a deviation of the as-is geometry, represented by the 3D point
cloud, from the as-built geometry, represented by BrIM.
Geometric and semantic enrichment of the IFC model is achieved by injecting the
reconstructed 3D meshes representing damaged regions and corresponding BMS catalogbased
damage information. The proposed method uses Constructive Solid Geometry
(CSG) Boolean operations to geometrically enrich the IFC geometry elements, which align
with corresponding damage regions from the as-is point cloud. Damage information (e.g.,
type, extent, and severity) is structured so that it complies to the BMS data structure.
Finally, the proposed data model, damage identification, feature extraction, and semantic
enrichment method are validated in the presented case study.",
publisher = "University of Belgrade Faculty of Civil Engineering",
title = "Digital representation of as-damaged reinforced concrete bridges",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2170"
}
Isailović, D.. (2020). Digital representation of as-damaged reinforced concrete bridges. 
University of Belgrade Faculty of Civil Engineering..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2170
Isailović D. Digital representation of as-damaged reinforced concrete bridges. 2020;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2170 .
Isailović, Dušan, "Digital representation of as-damaged reinforced concrete bridges" (2020),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2170 .

Integrating BIM into construction project management education at the Faculty of Civil Engineering in Belgrade

Simić, Nevena; Petronijević, Marija; Mikić, Miljan; Petrović, Marija; Ivanišević, Nenad

(2019)

TY  - CONF
AU  - Simić, Nevena
AU  - Petronijević, Marija
AU  - Mikić, Miljan
AU  - Petrović, Marija
AU  - Ivanišević, Nenad
PY  - 2019
UR  - https://grafar.grf.bg.ac.rs/handle/123456789/2180
AB  - The development of information technology and communication means has a great
influence on the way construction projects are prepared and delivered. One of the latest trends
in digitalization in construction bringing improvement throughout construction industry is the
application of Building Information Modeling /Models (BIM). BIM is used for optimization of
projects in respect of time and money in all project phases. It has been noted that BIM was
successful in fulfilling these goals in all countries which have imposed BIM implementation
for certain types of projects in their legislation and application of BIM becomes a standard all
over the world. In order to keep the pace with everyday demands of the construction industry,
the Department for Construction Project Management at the Faculty of Civil Engineering in
Belgrade has introduced BIM in lecturing on Construction Project Management. In the latest
accreditation, two new courses have been introduced. “The basics of designing by applying
BIM technology”, has been lectured at the final year of bachelor studies from the year
2017/2018. “BIM in Construction Project Management”, will be lectured at the master level
starting from October 2019. Based on previous and on-going research the authors developed
curriculums that will enable students to better understand the use of BIM in construction project
management. This paper presents (1) previous experience of BIM education within the CPM
module and (2) goals and first results of new courses being introduced in students education as
well as teaching materials and applied theoretical and practical teaching methods performed in
ICT labs with already implemented typical software for 3D modeling of construction and plans
for introducing 4D and 5D functionalities.
T1  - Integrating BIM into construction project management education at the Faculty of Civil Engineering in Belgrade
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2180
ER  - 
@conference{
author = "Simić, Nevena and Petronijević, Marija and Mikić, Miljan and Petrović, Marija and Ivanišević, Nenad",
year = "2019",
abstract = "The development of information technology and communication means has a great
influence on the way construction projects are prepared and delivered. One of the latest trends
in digitalization in construction bringing improvement throughout construction industry is the
application of Building Information Modeling /Models (BIM). BIM is used for optimization of
projects in respect of time and money in all project phases. It has been noted that BIM was
successful in fulfilling these goals in all countries which have imposed BIM implementation
for certain types of projects in their legislation and application of BIM becomes a standard all
over the world. In order to keep the pace with everyday demands of the construction industry,
the Department for Construction Project Management at the Faculty of Civil Engineering in
Belgrade has introduced BIM in lecturing on Construction Project Management. In the latest
accreditation, two new courses have been introduced. “The basics of designing by applying
BIM technology”, has been lectured at the final year of bachelor studies from the year
2017/2018. “BIM in Construction Project Management”, will be lectured at the master level
starting from October 2019. Based on previous and on-going research the authors developed
curriculums that will enable students to better understand the use of BIM in construction project
management. This paper presents (1) previous experience of BIM education within the CPM
module and (2) goals and first results of new courses being introduced in students education as
well as teaching materials and applied theoretical and practical teaching methods performed in
ICT labs with already implemented typical software for 3D modeling of construction and plans
for introducing 4D and 5D functionalities.",
title = "Integrating BIM into construction project management education at the Faculty of Civil Engineering in Belgrade",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2180"
}
Simić, N., Petronijević, M., Mikić, M., Petrović, M.,& Ivanišević, N.. (2019). Integrating BIM into construction project management education at the Faculty of Civil Engineering in Belgrade. .
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2180
Simić N, Petronijević M, Mikić M, Petrović M, Ivanišević N. Integrating BIM into construction project management education at the Faculty of Civil Engineering in Belgrade. 2019;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2180 .
Simić, Nevena, Petronijević, Marija, Mikić, Miljan, Petrović, Marija, Ivanišević, Nenad, "Integrating BIM into construction project management education at the Faculty of Civil Engineering in Belgrade" (2019),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2180 .

The future of BIM and Bridge Management Systems

Isailović, Dušan; Petronijević, Marija; Hajdin, Rade

(International Association for Bridge and Structural Engineering (IABSE), 2019)

TY  - CONF
AU  - Isailović, Dušan
AU  - Petronijević, Marija
AU  - Hajdin, Rade
PY  - 2019
UR  - https://grafar.grf.bg.ac.rs/handle/123456789/2166
AB  - It is foreseeable that in not so distant future, Building Information Models (BIM) of both newly built and existing bridges will be available. These models can and will be included into the Bridge Management System (BMS) and will significantly enhance the quantity of useful information in future BMS. Apart from exact semantic and spatial specification, BIM can embed realistic structural system of a bridge as well as the relevant load situations. The evaluation of the reliability or safety/serviceability would be therefore possible quasi, on-the-fly within the future BMS, provided that the observations and results from SHM can be adequately integrated in BIM. In principle, the inspection results can be directly captured in the BIM using photogrammetry or some other procedure. Cracks, spalling, deformation, and other defects will be a part of a BIM, which in the most cases alter the BIM geometry.
The data stored in future BMS include also other changes that a bridge experience during its life span. This includes strengthening, widening, seismic retrofit and other structural changes. In short fBMS is similar to the 6D BIM or Asset Information Model, which continues to be updated during the whole service life of a bridge.
The paper discusses the BIM requirements of owner and operators and shows where these deviate from design and construction needs. It presents conceptual framework for integration of BIM in BMS developed by the authors in recent years.
PB  - International Association for Bridge and Structural Engineering (IABSE)
C3  - IABSE Symposium 2019: Towards a Resilient Built Environment - Risk and Asset Management
T1  - The future of BIM and Bridge Management Systems
EP  - 1680
SP  - 1673
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2166
ER  - 
@conference{
author = "Isailović, Dušan and Petronijević, Marija and Hajdin, Rade",
year = "2019",
abstract = "It is foreseeable that in not so distant future, Building Information Models (BIM) of both newly built and existing bridges will be available. These models can and will be included into the Bridge Management System (BMS) and will significantly enhance the quantity of useful information in future BMS. Apart from exact semantic and spatial specification, BIM can embed realistic structural system of a bridge as well as the relevant load situations. The evaluation of the reliability or safety/serviceability would be therefore possible quasi, on-the-fly within the future BMS, provided that the observations and results from SHM can be adequately integrated in BIM. In principle, the inspection results can be directly captured in the BIM using photogrammetry or some other procedure. Cracks, spalling, deformation, and other defects will be a part of a BIM, which in the most cases alter the BIM geometry.
The data stored in future BMS include also other changes that a bridge experience during its life span. This includes strengthening, widening, seismic retrofit and other structural changes. In short fBMS is similar to the 6D BIM or Asset Information Model, which continues to be updated during the whole service life of a bridge.
The paper discusses the BIM requirements of owner and operators and shows where these deviate from design and construction needs. It presents conceptual framework for integration of BIM in BMS developed by the authors in recent years.",
publisher = "International Association for Bridge and Structural Engineering (IABSE)",
journal = "IABSE Symposium 2019: Towards a Resilient Built Environment - Risk and Asset Management",
title = "The future of BIM and Bridge Management Systems",
pages = "1680-1673",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2166"
}
Isailović, D., Petronijević, M.,& Hajdin, R.. (2019). The future of BIM and Bridge Management Systems. in IABSE Symposium 2019: Towards a Resilient Built Environment - Risk and Asset Management
International Association for Bridge and Structural Engineering (IABSE)., 1673-1680.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2166
Isailović D, Petronijević M, Hajdin R. The future of BIM and Bridge Management Systems. in IABSE Symposium 2019: Towards a Resilient Built Environment - Risk and Asset Management. 2019;:1673-1680.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2166 .
Isailović, Dušan, Petronijević, Marija, Hajdin, Rade, "The future of BIM and Bridge Management Systems" in IABSE Symposium 2019: Towards a Resilient Built Environment - Risk and Asset Management (2019):1673-1680,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2166 .

An economical optimization model for earthmoving equipment selection using Linear Programming approach

Dragojević, Marko; Duran, Abel; Praščević, Nataša

(Belgrade, Serbia : University of Belgrade, Faculty of Organizational Sciences, 2019)

TY  - CONF
AU  - Dragojević, Marko
AU  - Duran, Abel
AU  - Praščević, Nataša
PY  - 2019
UR  - https://grafar.grf.bg.ac.rs/handle/123456789/2540
AB  - Cilj ovog istraživanja je određivanje modela ekonomske optimizacije izbora građevinske mehanizacije za zemljane radove - iskop zemlje treće kategorije korišćenjem pristupa linearnog programiranja. U građevinskoj praksi ovakav model ekonomske optimizacije se često naziva i uži izbor građevinske mehanizacije. Kako se prava vrednost ovakvog modela ogleda u njegovoj primeni na konkretnim građevinskim projektima, u okviru ovog rada isti je razvijen na konkretnom primeru iz prakse, a koji podrazumeva da se radovi realizuju u okviru projekta izgradnje stambeno-poslovnog kompleksa površine P=30.000,0 m2 u planiranom trajanju od τ=45 dana. Optimizacija je izvršena tako da tehnološki proces teče fluidno, bez značajnih zastoja, odnosno na način koji obezbeđuje maksimalnu uposlenost građevinske mehanizacije uz adekvatno zadovoljenje ekonomskih parametara produktivnosti i ekonomičnosti. Nakon razmatranja više potencijalnih kombinacija kao optimalana izabrana je kombinacija broj 3, odnosno dva dozera, četiri utovarivača i deset kamiona kipera. Pri ovakvom izboru jedinična cena radova iznosi 34,02 €/m3, dok je praktični učinak 203,25 m3/h. Ukupna cena svih radova je 3.061.800,00 €, a ukupno trajanje iskopa iznosi 44,3 dana.
AB  - The aim of this research is determination of an economical optimization model for earthmoving equipment selection using linear programming approach. In construction practice model along these lines is often called shortlist of construction equipment. Bearing in mind that actual practical value of the following model is in its application on particular construction projects, in this paper aforementioned model is developed and proved on the practical example, which implies that works are being done within construction project of the residential-commercial building complex with total area of P=30.000,0 m2 during the period of τ=45 days. Optimization has been done in a manner which guarantees that technological process flows fluently, without significant congestions, or in other words, in a way that ensures employment maximization of the construction equipment, while in the same time economical and productivity parameters are adequately fulfilled. After considering several potential combinations, a combination No. 3 have been selected as optimal one i.e. two bulldozers, four loaders and ten dump trucks. With aforementioned choice, the unit price of the works is 34,02 €/m3, while practical productivity is 203,25 m3/h. The total cost of all works amounts 3.061.800,00 €, and the total duration of the excavation works is 44,3 days.
PB  - Belgrade, Serbia : University of Belgrade, Faculty of Organizational Sciences
C3  - Conference proceedings, XLVI International Symposium of Operational Research SYM-OP-IS 2019
T1  - An economical optimization model for earthmoving equipment selection using Linear Programming approach
SP  - 565
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2540
ER  - 
@conference{
author = "Dragojević, Marko and Duran, Abel and Praščević, Nataša",
year = "2019",
abstract = "Cilj ovog istraživanja je određivanje modela ekonomske optimizacije izbora građevinske mehanizacije za zemljane radove - iskop zemlje treće kategorije korišćenjem pristupa linearnog programiranja. U građevinskoj praksi ovakav model ekonomske optimizacije se često naziva i uži izbor građevinske mehanizacije. Kako se prava vrednost ovakvog modela ogleda u njegovoj primeni na konkretnim građevinskim projektima, u okviru ovog rada isti je razvijen na konkretnom primeru iz prakse, a koji podrazumeva da se radovi realizuju u okviru projekta izgradnje stambeno-poslovnog kompleksa površine P=30.000,0 m2 u planiranom trajanju od τ=45 dana. Optimizacija je izvršena tako da tehnološki proces teče fluidno, bez značajnih zastoja, odnosno na način koji obezbeđuje maksimalnu uposlenost građevinske mehanizacije uz adekvatno zadovoljenje ekonomskih parametara produktivnosti i ekonomičnosti. Nakon razmatranja više potencijalnih kombinacija kao optimalana izabrana je kombinacija broj 3, odnosno dva dozera, četiri utovarivača i deset kamiona kipera. Pri ovakvom izboru jedinična cena radova iznosi 34,02 €/m3, dok je praktični učinak 203,25 m3/h. Ukupna cena svih radova je 3.061.800,00 €, a ukupno trajanje iskopa iznosi 44,3 dana., The aim of this research is determination of an economical optimization model for earthmoving equipment selection using linear programming approach. In construction practice model along these lines is often called shortlist of construction equipment. Bearing in mind that actual practical value of the following model is in its application on particular construction projects, in this paper aforementioned model is developed and proved on the practical example, which implies that works are being done within construction project of the residential-commercial building complex with total area of P=30.000,0 m2 during the period of τ=45 days. Optimization has been done in a manner which guarantees that technological process flows fluently, without significant congestions, or in other words, in a way that ensures employment maximization of the construction equipment, while in the same time economical and productivity parameters are adequately fulfilled. After considering several potential combinations, a combination No. 3 have been selected as optimal one i.e. two bulldozers, four loaders and ten dump trucks. With aforementioned choice, the unit price of the works is 34,02 €/m3, while practical productivity is 203,25 m3/h. The total cost of all works amounts 3.061.800,00 €, and the total duration of the excavation works is 44,3 days.",
publisher = "Belgrade, Serbia : University of Belgrade, Faculty of Organizational Sciences",
journal = "Conference proceedings, XLVI International Symposium of Operational Research SYM-OP-IS 2019",
title = "An economical optimization model for earthmoving equipment selection using Linear Programming approach",
pages = "565",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2540"
}
Dragojević, M., Duran, A.,& Praščević, N.. (2019). An economical optimization model for earthmoving equipment selection using Linear Programming approach. in Conference proceedings, XLVI International Symposium of Operational Research SYM-OP-IS 2019
Belgrade, Serbia : University of Belgrade, Faculty of Organizational Sciences., 565.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2540
Dragojević M, Duran A, Praščević N. An economical optimization model for earthmoving equipment selection using Linear Programming approach. in Conference proceedings, XLVI International Symposium of Operational Research SYM-OP-IS 2019. 2019;:565.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2540 .
Dragojević, Marko, Duran, Abel, Praščević, Nataša, "An economical optimization model for earthmoving equipment selection using Linear Programming approach" in Conference proceedings, XLVI International Symposium of Operational Research SYM-OP-IS 2019 (2019):565,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2540 .

Selection optimization and allocation of earthmoving equipment on construction projects

Dragojević, Marko; Duran, Abel; Praščević, Nataša

(Belgrade, Serbia : University of Belgrade, Faculty of Organizational Sciences, 2019)

TY  - CONF
AU  - Dragojević, Marko
AU  - Duran, Abel
AU  - Praščević, Nataša
PY  - 2019
UR  - https://grafar.grf.bg.ac.rs/handle/123456789/2541
AB  - Cilj ovog istraživanja je izbor i alokacija mehanizacije na građevinskim projektima. Sa ovim problemom često se susreću građevinske firme u praksi kada konkurišu za velike građevinske projekte. Optimizacija izbora i alokacija građevinskih mašina se postiže jasnim definisanjem funkcije cilja i odgovarajućih uslova ograničenja uz zadovoljenje preferencija donosioca odluke, u ovom slučaju investitora. Kako je osnovni cilj izbor građevinske mehanizacije koja će osigurati da će se razmatrani projekti izvesti u zahtevanom roku, a uz istovremeno zadovoljenje tehničko-tehnoloških zahteva i planiranog budžeta, za pronalazak optimalnog rešenja ovog problema primenjeno je fuzzy linearno programiranje u slučaju rasplinutosti same kriterijumske funkcije i koeficijenata uz ograničenja. Uzimanjem u obzir pet različitih projekata sa različitim količinama zemljanih radova kao i predloženi okvirni budžet postavljeni problem je rešen tako što su izabrana četiri bagera, dva utovarivača, osam kamiona kipera, dva dozera i jedan skreper. Sa ovako defiisanom kombinacijom ostvareni budžet iznosi dva miliona i trista-četrdeset hiljada evra, a stepen zadovoljenja zahteva je 0,7.
AB  - The aim of this research is selection and allocation of earthmoving equipment on construction projects. Construction companies often encounter this problem in practice when they bid for the large construction projects. Selection optimization and allocation of construction equipment is achieved by clearly defining the target function and all relevant conditions of restrictions, together with ensuring that interests of the decision- maker, in this case Employer, preferences are met. Bearing in mind that main objective during the process of selection of construction equipment is to ensure timely completion of all projects considered, while at the same time technical-technological requirements and planned budget are satisfied, in order to find an optimal solution to the aforementioned problem, fuzzy linear programming was applied in the case of the fuzzy criterion function itself and the coefficients with restrictions. Taking into account five different construction projects, all with different quantities of earthworks, as well as the proposed general budget, the problem was solved by selecting four excavators, two loaders, eight dump trucks, two bulldozers and one scrapper. With aforementioned choice, the achieved budget amounts to two million and three hundred-forty thousand euros, with the level of satisfaction of the request is 0.7
PB  - Belgrade, Serbia : University of Belgrade, Faculty of Organizational Sciences
C3  - Conference proceedings, XLVI International Symposium of Operational Research SYM-OP-IS 2019
T1  - Selection optimization and allocation of earthmoving equipment on construction projects
SP  - 559
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2541
ER  - 
@conference{
author = "Dragojević, Marko and Duran, Abel and Praščević, Nataša",
year = "2019",
abstract = "Cilj ovog istraživanja je izbor i alokacija mehanizacije na građevinskim projektima. Sa ovim problemom često se susreću građevinske firme u praksi kada konkurišu za velike građevinske projekte. Optimizacija izbora i alokacija građevinskih mašina se postiže jasnim definisanjem funkcije cilja i odgovarajućih uslova ograničenja uz zadovoljenje preferencija donosioca odluke, u ovom slučaju investitora. Kako je osnovni cilj izbor građevinske mehanizacije koja će osigurati da će se razmatrani projekti izvesti u zahtevanom roku, a uz istovremeno zadovoljenje tehničko-tehnoloških zahteva i planiranog budžeta, za pronalazak optimalnog rešenja ovog problema primenjeno je fuzzy linearno programiranje u slučaju rasplinutosti same kriterijumske funkcije i koeficijenata uz ograničenja. Uzimanjem u obzir pet različitih projekata sa različitim količinama zemljanih radova kao i predloženi okvirni budžet postavljeni problem je rešen tako što su izabrana četiri bagera, dva utovarivača, osam kamiona kipera, dva dozera i jedan skreper. Sa ovako defiisanom kombinacijom ostvareni budžet iznosi dva miliona i trista-četrdeset hiljada evra, a stepen zadovoljenja zahteva je 0,7., The aim of this research is selection and allocation of earthmoving equipment on construction projects. Construction companies often encounter this problem in practice when they bid for the large construction projects. Selection optimization and allocation of construction equipment is achieved by clearly defining the target function and all relevant conditions of restrictions, together with ensuring that interests of the decision- maker, in this case Employer, preferences are met. Bearing in mind that main objective during the process of selection of construction equipment is to ensure timely completion of all projects considered, while at the same time technical-technological requirements and planned budget are satisfied, in order to find an optimal solution to the aforementioned problem, fuzzy linear programming was applied in the case of the fuzzy criterion function itself and the coefficients with restrictions. Taking into account five different construction projects, all with different quantities of earthworks, as well as the proposed general budget, the problem was solved by selecting four excavators, two loaders, eight dump trucks, two bulldozers and one scrapper. With aforementioned choice, the achieved budget amounts to two million and three hundred-forty thousand euros, with the level of satisfaction of the request is 0.7",
publisher = "Belgrade, Serbia : University of Belgrade, Faculty of Organizational Sciences",
journal = "Conference proceedings, XLVI International Symposium of Operational Research SYM-OP-IS 2019",
title = "Selection optimization and allocation of earthmoving equipment on construction projects",
pages = "559",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2541"
}
Dragojević, M., Duran, A.,& Praščević, N.. (2019). Selection optimization and allocation of earthmoving equipment on construction projects. in Conference proceedings, XLVI International Symposium of Operational Research SYM-OP-IS 2019
Belgrade, Serbia : University of Belgrade, Faculty of Organizational Sciences., 559.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2541
Dragojević M, Duran A, Praščević N. Selection optimization and allocation of earthmoving equipment on construction projects. in Conference proceedings, XLVI International Symposium of Operational Research SYM-OP-IS 2019. 2019;:559.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2541 .
Dragojević, Marko, Duran, Abel, Praščević, Nataša, "Selection optimization and allocation of earthmoving equipment on construction projects" in Conference proceedings, XLVI International Symposium of Operational Research SYM-OP-IS 2019 (2019):559,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2541 .

Uvođenje BIM-а u nastavu na Građevinskom fakultetu Univerziteta u Beogradu

Petronijević, Marija; Isailović, Dušan; Simić, Nevena; Ivanišević, Nenad; Svetel, Igor

(iNDiS, 2018)

TY  - CONF
AU  - Petronijević, Marija
AU  - Isailović, Dušan
AU  - Simić, Nevena
AU  - Ivanišević, Nenad
AU  - Svetel, Igor
PY  - 2018
UR  - https://grafar.grf.bg.ac.rs/handle/123456789/2168
AB  - Ogroman napredak informacionih tehnologija i sredstava komunikacije poslednjih decenija prožima mnoge sfere društva. U građevinskoj industriji, koju sve više zahvata proces digitalizacije, promene se odslikavaju u načinu realizacije projekata gde se proces komunikacije i kolaboracije između učesnika na projektu odvija posredstvom informacija vezanih za 3D modele građevinskih objekata, realizovanih upotrebom savremenih softvera za projektovanje i izvođenje građevinskih objekata. Ova revolucija u građevinarstvu objedinjena je konceptom Building Information Modeling (BIM) – informaciono modeliranje građevinskih objekata. Kako bi se odgovorilo novim tehnološkim zahtevima, na Građevinskom fakultetu – Univerziteta u Beogradu od tekuće (2017/2018) školske godine uvedena je nastava iz BIM-a na završnim godinama studija na modulu za Menadžmet, tehnologiju i informatiku u građevinarstvu. U radu su prikazani ciljevi i ishodi novih predmeta kroz nastavni sadržaj i primenjene metode u izvođenju teorijske, a posebno praktične nastave koja se odvija u računarskim salama uz upotrebu savremenih softvera za 3D modelovanje građevinskih objekata.
PB  - iNDiS
C3  - 14. Međunarodna naučna konferencija "Planiranje, projektovanje, građenje i obnova graditeljstva"
T1  - Uvođenje BIM-а u nastavu na Građevinskom fakultetu Univerziteta u Beogradu
SP  - 125
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2168
ER  - 
@conference{
author = "Petronijević, Marija and Isailović, Dušan and Simić, Nevena and Ivanišević, Nenad and Svetel, Igor",
year = "2018",
abstract = "Ogroman napredak informacionih tehnologija i sredstava komunikacije poslednjih decenija prožima mnoge sfere društva. U građevinskoj industriji, koju sve više zahvata proces digitalizacije, promene se odslikavaju u načinu realizacije projekata gde se proces komunikacije i kolaboracije između učesnika na projektu odvija posredstvom informacija vezanih za 3D modele građevinskih objekata, realizovanih upotrebom savremenih softvera za projektovanje i izvođenje građevinskih objekata. Ova revolucija u građevinarstvu objedinjena je konceptom Building Information Modeling (BIM) – informaciono modeliranje građevinskih objekata. Kako bi se odgovorilo novim tehnološkim zahtevima, na Građevinskom fakultetu – Univerziteta u Beogradu od tekuće (2017/2018) školske godine uvedena je nastava iz BIM-a na završnim godinama studija na modulu za Menadžmet, tehnologiju i informatiku u građevinarstvu. U radu su prikazani ciljevi i ishodi novih predmeta kroz nastavni sadržaj i primenjene metode u izvođenju teorijske, a posebno praktične nastave koja se odvija u računarskim salama uz upotrebu savremenih softvera za 3D modelovanje građevinskih objekata.",
publisher = "iNDiS",
journal = "14. Međunarodna naučna konferencija "Planiranje, projektovanje, građenje i obnova graditeljstva"",
title = "Uvođenje BIM-а u nastavu na Građevinskom fakultetu Univerziteta u Beogradu",
pages = "125",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2168"
}
Petronijević, M., Isailović, D., Simić, N., Ivanišević, N.,& Svetel, I.. (2018). Uvođenje BIM-а u nastavu na Građevinskom fakultetu Univerziteta u Beogradu. in 14. Međunarodna naučna konferencija "Planiranje, projektovanje, građenje i obnova graditeljstva"
iNDiS., 125.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2168
Petronijević M, Isailović D, Simić N, Ivanišević N, Svetel I. Uvođenje BIM-а u nastavu na Građevinskom fakultetu Univerziteta u Beogradu. in 14. Međunarodna naučna konferencija "Planiranje, projektovanje, građenje i obnova graditeljstva". 2018;:125.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2168 .
Petronijević, Marija, Isailović, Dušan, Simić, Nevena, Ivanišević, Nenad, Svetel, Igor, "Uvođenje BIM-а u nastavu na Građevinskom fakultetu Univerziteta u Beogradu" in 14. Međunarodna naučna konferencija "Planiranje, projektovanje, građenje i obnova graditeljstva" (2018):125,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2168 .

Simple Building Information Modeling by using Industry Foundation Classes

Isailović, Dušan; Svetel, Igor

(Faculty of Mechanical Engineering, Belgrade, 2018)

TY  - CONF
AU  - Isailović, Dušan
AU  - Svetel, Igor
PY  - 2018
UR  - https://grafar.grf.bg.ac.rs/handle/123456789/1638
PB  - Faculty of Mechanical Engineering, Belgrade
C3  - Proceedings / 7th International Symposium of Industrial Engineering - SIE 2018, 27th-28th September, 2018, Belgrade
T1  - Simple Building Information Modeling by using Industry Foundation Classes
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_1638
ER  - 
@conference{
author = "Isailović, Dušan and Svetel, Igor",
year = "2018",
publisher = "Faculty of Mechanical Engineering, Belgrade",
journal = "Proceedings / 7th International Symposium of Industrial Engineering - SIE 2018, 27th-28th September, 2018, Belgrade",
title = "Simple Building Information Modeling by using Industry Foundation Classes",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_1638"
}
Isailović, D.,& Svetel, I.. (2018). Simple Building Information Modeling by using Industry Foundation Classes. in Proceedings / 7th International Symposium of Industrial Engineering - SIE 2018, 27th-28th September, 2018, Belgrade
Faculty of Mechanical Engineering, Belgrade..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_1638
Isailović D, Svetel I. Simple Building Information Modeling by using Industry Foundation Classes. in Proceedings / 7th International Symposium of Industrial Engineering - SIE 2018, 27th-28th September, 2018, Belgrade. 2018;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_1638 .
Isailović, Dušan, Svetel, Igor, "Simple Building Information Modeling by using Industry Foundation Classes" in Proceedings / 7th International Symposium of Industrial Engineering - SIE 2018, 27th-28th September, 2018, Belgrade (2018),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_1638 .

Project Risk Management and BIM Application in Serbia – Survey Results

Mikić, Miljan; Petojević, Zorana; Ivanišević, Nenad; Ivković, Branislav

(University of Belgrade, Faculty of Architecture, 2012)

TY  - CONF
AU  - Mikić, Miljan
AU  - Petojević, Zorana
AU  - Ivanišević, Nenad
AU  - Ivković, Branislav
PY  - 2012
UR  - https://grafar.grf.bg.ac.rs/handle/123456789/2994
AB  - Although risk towards construction project success may occur in any of project life cycle phase, it is most important for risks to be analyzed and assessed in project development process, where Building Information Modelling (BIM) could improve Project Risk Management (PRM). Risks, if not timely identified, treated and controlled cause that project actual performance significantly varies from planned values. This paper presents results of an still ongoing infrastructure construction project risks survey for projects settled in Serbia. The survey includes: Analysis of usage, necessity and problems with construction PRM practice and BIM practice in Serbia.
PB  - University of Belgrade, Faculty of Architecture
C3  - Proceedings of the International Congress: "Installation and architecture", November 2012, Belgrade
T1  - Project Risk Management and BIM Application in Serbia – Survey Results
EP  - 123
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2994
ER  - 
@conference{
author = "Mikić, Miljan and Petojević, Zorana and Ivanišević, Nenad and Ivković, Branislav",
year = "2012",
abstract = "Although risk towards construction project success may occur in any of project life cycle phase, it is most important for risks to be analyzed and assessed in project development process, where Building Information Modelling (BIM) could improve Project Risk Management (PRM). Risks, if not timely identified, treated and controlled cause that project actual performance significantly varies from planned values. This paper presents results of an still ongoing infrastructure construction project risks survey for projects settled in Serbia. The survey includes: Analysis of usage, necessity and problems with construction PRM practice and BIM practice in Serbia.",
publisher = "University of Belgrade, Faculty of Architecture",
journal = "Proceedings of the International Congress: "Installation and architecture", November 2012, Belgrade",
title = "Project Risk Management and BIM Application in Serbia – Survey Results",
pages = "123",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2994"
}
Mikić, M., Petojević, Z., Ivanišević, N.,& Ivković, B.. (2012). Project Risk Management and BIM Application in Serbia – Survey Results. in Proceedings of the International Congress: "Installation and architecture", November 2012, Belgrade
University of Belgrade, Faculty of Architecture..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2994
Mikić M, Petojević Z, Ivanišević N, Ivković B. Project Risk Management and BIM Application in Serbia – Survey Results. in Proceedings of the International Congress: "Installation and architecture", November 2012, Belgrade. 2012;:null-123.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2994 .
Mikić, Miljan, Petojević, Zorana, Ivanišević, Nenad, Ivković, Branislav, "Project Risk Management and BIM Application in Serbia – Survey Results" in Proceedings of the International Congress: "Installation and architecture", November 2012, Belgrade (2012),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2994 .