Приказ основних података о документу
Геометријски пропорцијски модел цркве манастира Љубостиња
dc.creator | Dragović, Magdalena | |
dc.creator | Čučaković, Aleksandar | |
dc.creator | Bogdanović, Jelena | |
dc.creator | Čičević, Svetlana | |
dc.creator | Trifunović, Aleksandar | |
dc.date.accessioned | 2021-02-11T10:10:09Z | |
dc.date.available | 2021-02-11T10:10:09Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.isbn | 978-86-80245-38-6 | |
dc.identifier.uri | https://grafar.grf.bg.ac.rs/handle/123456789/2264 | |
dc.description.abstract | Пропорције архитектонских објеката се сматрају једним од најстаријих теоретских питања архитектуре, приближавајући се са једне стране математици, а са друге уметности-креативности у примени складних-хармоничних односа у њеној појавности. Рад приказује пропорције једног од најистакнутијих објеката наше средњевековне сакралне културне баштине – цркве манастира Љубостиња (1387) код Трстеника. Црква Љубостиње, чији је ктитор кнегиња Милица, у свом архитектонском програму садржи припрату, наос и олтарски простор, а зидана је по принципима Моравске стилске групе, са карактеристичним обликом основе триконхосом, или „тролистом”. У конструктивном смислу, над централним простором је главно кубе, које се ослања на четири једнака лука, који носе крстообразно распоређене полукружне сводове, у правцу апсиде и бочних певничких (полукружних) простора. Припрата, која је зидана једновремено са осталим деловима цркве, је приближно квадратног облика, са слепом калотом изнутра, у то време значајног распона. Оваква архитектонско-грађевинска концепција, која је карактеристична за традиционалне светогорске цркве, у овом раду налази своју геометријску интерпретацију пропорција. Истраживање се једним делом ослања на пропорцијски канон (за пројектовање цркава) Ива Штамбука, који је аутор применио на црквама ширег просторног оквира Медитерана, у временском распону од IV до касног XV века, успостављајући пропорцијски однос 1:√3 чврстим релацијама два карактеристична круга и једног једнакостраничног троугла. У контексту примењеног канона, указује се на симболичко повезивање функционално значајних места на објекту (центра апсиде – у основи, тј. центра куполе – у пресеку) са пратећом геометријском шемом. Иако је техника грађења у средњевековној Србији варирала у нивоу прецизности (ортогоналност зидова, симетрија и сл.), цртежи – пропорцијске анализе основе и пресека цркве манастира Љубостиња, уз мање графичке грешке, указују на примену пропорција 1:1, 1:√2, 1:1.618 (златни пресек), 1:√3 и 1:√5, у дефинисању просторне целине и/или делова објекта. Интересантно је да се, као и у претходним истраживањима аутора, у контексту Рашке стилске групе објеката, црква може „премерити” једнакостраничним троугловима. Методом уписивања или описивања динамичких правоугаоника (чије су дијагонале вредности квадратних корена целих бројева) у контуре објекта, успостављена је „скривена“ геометријска шема, која детерминише грађевинско-архитектонску концепцију овог објекта. Истраживање је показало да слични принципи пропорционисања постоје и код објеката са преморавским развијеним триконхосним планом (Св. Архангели у Кучевишту и Рђевац, код Косовске Каменице), као и моравском Лазарицом (у Крушевцу). Пропорцијске анализе основе и пресека цркве манастира Љубостиња, где се као основне фигуре користе једнакостранични троугао, квадрат и круг, са једне стране, и динамички правоугаоници, са друге, указују на то да су средњевековни мајстори Моравске стилске групе поседовали завидан степен геометријског знања и креативности у пропорционисању сакралних објеката, чији је резултат хармоничан склад делова и целине. | sr |
dc.language.iso | en | sr |
dc.publisher | Факултет примењених уметности у Београду | sr |
dc.relation | info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Technological Development (TD or TR)/36008/RS// | sr |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.source | КЊИГА АПСТРАКАТА ПРВА МЕЂУНАРОДНА КОНФЕРЕНЦИЈА SMARTART УМЕТНОСТ И НАУКА У ПРИМЕНИ, Факултет примењених уметности у Београду | sr |
dc.subject | Црквена архитектура | sr |
dc.subject | пропорције | sr |
dc.subject | триангулација | sr |
dc.subject | динамички правоугаоници | sr |
dc.title | Геометријски пропорцијски модел цркве манастира Љубостиња | sr |
dc.type | conferenceObject | sr |
dc.rights.license | ARR | sr |
dc.citation.epage | 92 | |
dc.citation.spage | 91 | |
dc.identifier.fulltext | https://grafar.grf.bg.ac.rs/bitstream/id/9040/bitstream_9040.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2264 | |
dc.type.version | acceptedVersion | sr |