Primena veštačkih neuronskih mreža za analizu otpornosti asfaltnih mešavina na trajnu deformaciju
Abstract
Kolotrazi predstavljaju jedno od najčešćih oštećenja asfaltnih zastora kolovoznih konstrukcija, pogotovo u poslednje vreme zbog sve češćih visokih ekstremnih temperatura koje su rezultat klimatskih promena i povećanih osovinskih opterećenja. Stoga je u savremenoj evropskoj regulativi za projektovanje i ispitivanje asfaltnih mešavina uveden i opit ispitivanja otpornosti mešavina na trajnu deformaciju.Osetljivost asfaltne mešavine na kolotrage zavisi od vrste mešavine, vrste i sadržaja bitumena, granulometrijskog sastava mineralne mešavine i zapreminske strukture asfaltne mešavine. U radu je prikazan razvoj modela za osetljivost asfaltnih mešavina na kolotrage na bazi ispitivanja više asfalt betonskih i SMA (skeletni mastiks asfalt) mešavina, sa običnim i polimer modifikovanim bitumenom, koje se koriste za noseći ili habajući sloj kolovoznih konstrukcija sa maksimalnom veličinom zrna od 11 do 32 mm. U modelu je korišćeno devet ulaznih parametara: vrsta asfaltne mešavine, maksimalna velič...ina zrna agregata, vrsta bitumena, prolazi na sitima 0.09, 2 i 4 mm, sadržaj bitumena, sadržaj šupljina u asfaltnoj mešavini i šupljina ispunjenih bitumenom. Kao izlazni parametri su korišćeni proporcionalna dubina kolotraga i nagib krive deformacije.Za oba izlazna parametra se kao naznačajniji ulazni parametri izdvojili sadržaj šupljina u asfaltnoj mešavini i maksimalna veličina zrna agregata. Za proporcionalnu dubinu kolotraga su još među značajnijim parametrima i prolaz na situ 0.09 mm, a za nagib krive deformacije vrsta bitumena.
Source:
Zbornik radova / Drugi srpski kongres o putevima, 9. i 10. jun 2016., Beograd, 2016Publisher:
- Srpsko društvo za puteve "VIA-VITA", Beograd