Analiza uticaja reklamnih sadržaja pored puta na distrakciju pažnje vozača s posledicama na bezbednost saobraćaja
Апстракт
Namerno skretanje pažnje i pogleda vozača tokom vožnje na javnom putu već je prepoznato u svetu kao jedan od važnijih uzročnika saobraćajnih nesreća. Međutim, za razliku od velikog broja istraživanja posvećenih negativnom efektu korišćenja mobilnog telefona i drugih elektronskih uređaja tokom vožnje na bezbednost saobraćaja, manji broj istraživača bavio se uticajem reklamnih sadržaja u vidu bilborda ili panoa pored puta na distrakciju pažnje vozača. Osnova ideja ovog rada je da ukaže na problem nedovoljne kontrole postavljanja reklamnih sadržaja u okolini puta s ciljem privlačenja što veće pažnje vozača, odnosno, skretanja njihovog pogleda sa planiranog pravca kretanja. Osim smanjene preglednosti usled neoodgovarajuće veličine i položaja reklamnih tabli, dodatno se povećava i vreme reakcije vozača u slučaju incidentnih situacija, što dalje vodi ka povećanju rizika za nastanak saobraćajnih nezgoda sa težim posledicama. U radu je pokazano da povećano prisustvo reklamnih tabli i znakova n...e utiče isto na ponašanje vozača različite starosne dobi, pri čemu je utvrđeno da su stariji vozači više ugroženi.
Кључне речи:
percepcija vozača / skretanje pažnje / vizuelno zagađenje / preglednost / reklamni znakovi pored putaИзвор:
Naučno - stručni skup "Put i životna sredina", 2019, 157-165Издавач:
- Beograd: Srpsko društvo za puteve "Via-Vita"