Analiza uticaja reklamnih sadržaja pored puta na distrakciju pažnje vozača s posledicama na bezbednost saobraćaja
Apstrakt
Namerno skretanje pažnje i pogleda vozača tokom vožnje na javnom putu već je prepoznato u svetu kao jedan od važnijih uzročnika saobraćajnih nesreća. Međutim, za razliku od velikog broja istraživanja posvećenih negativnom efektu korišćenja mobilnog telefona i drugih elektronskih uređaja tokom vožnje na bezbednost saobraćaja, manji broj istraživača bavio se uticajem reklamnih sadržaja u vidu bilborda ili panoa pored puta na distrakciju pažnje vozača. Osnova ideja ovog rada je da ukaže na problem nedovoljne kontrole postavljanja reklamnih sadržaja u okolini puta s ciljem privlačenja što veće pažnje vozača, odnosno, skretanja njihovog pogleda sa planiranog pravca kretanja. Osim smanjene preglednosti usled neoodgovarajuće veličine i položaja reklamnih tabli, dodatno se povećava i vreme reakcije vozača u slučaju incidentnih situacija, što dalje vodi ka povećanju rizika za nastanak saobraćajnih nezgoda sa težim posledicama. U radu je pokazano da povećano prisustvo reklamnih tabli i znakova n...e utiče isto na ponašanje vozača različite starosne dobi, pri čemu je utvrđeno da su stariji vozači više ugroženi.
Ključne reči:
percepcija vozača / skretanje pažnje / vizuelno zagađenje / preglednost / reklamni znakovi pored putaIzvor:
Naučno - stručni skup "Put i životna sredina", 2019, 157-165Izdavač:
- Beograd: Srpsko društvo za puteve "Via-Vita"
Kolekcije
Institucija/grupa
GraFarTY - CONF AU - Ilić, Vladan AU - Gavran, Dejan AU - Fric, Sanja AU - Trpčevski, Filip AU - Vranjevac, Stefan AU - Lukić, Miloš PY - 2019 UR - https://grafar.grf.bg.ac.rs/handle/123456789/2320 AB - Namerno skretanje pažnje i pogleda vozača tokom vožnje na javnom putu već je prepoznato u svetu kao jedan od važnijih uzročnika saobraćajnih nesreća. Međutim, za razliku od velikog broja istraživanja posvećenih negativnom efektu korišćenja mobilnog telefona i drugih elektronskih uređaja tokom vožnje na bezbednost saobraćaja, manji broj istraživača bavio se uticajem reklamnih sadržaja u vidu bilborda ili panoa pored puta na distrakciju pažnje vozača. Osnova ideja ovog rada je da ukaže na problem nedovoljne kontrole postavljanja reklamnih sadržaja u okolini puta s ciljem privlačenja što veće pažnje vozača, odnosno, skretanja njihovog pogleda sa planiranog pravca kretanja. Osim smanjene preglednosti usled neoodgovarajuće veličine i položaja reklamnih tabli, dodatno se povećava i vreme reakcije vozača u slučaju incidentnih situacija, što dalje vodi ka povećanju rizika za nastanak saobraćajnih nezgoda sa težim posledicama. U radu je pokazano da povećano prisustvo reklamnih tabli i znakova ne utiče isto na ponašanje vozača različite starosne dobi, pri čemu je utvrđeno da su stariji vozači više ugroženi. PB - Beograd: Srpsko društvo za puteve "Via-Vita" C3 - Naučno - stručni skup "Put i životna sredina" T1 - Analiza uticaja reklamnih sadržaja pored puta na distrakciju pažnje vozača s posledicama na bezbednost saobraćaja EP - 165 SP - 157 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2320 ER -
@conference{ author = "Ilić, Vladan and Gavran, Dejan and Fric, Sanja and Trpčevski, Filip and Vranjevac, Stefan and Lukić, Miloš", year = "2019", abstract = "Namerno skretanje pažnje i pogleda vozača tokom vožnje na javnom putu već je prepoznato u svetu kao jedan od važnijih uzročnika saobraćajnih nesreća. Međutim, za razliku od velikog broja istraživanja posvećenih negativnom efektu korišćenja mobilnog telefona i drugih elektronskih uređaja tokom vožnje na bezbednost saobraćaja, manji broj istraživača bavio se uticajem reklamnih sadržaja u vidu bilborda ili panoa pored puta na distrakciju pažnje vozača. Osnova ideja ovog rada je da ukaže na problem nedovoljne kontrole postavljanja reklamnih sadržaja u okolini puta s ciljem privlačenja što veće pažnje vozača, odnosno, skretanja njihovog pogleda sa planiranog pravca kretanja. Osim smanjene preglednosti usled neoodgovarajuće veličine i položaja reklamnih tabli, dodatno se povećava i vreme reakcije vozača u slučaju incidentnih situacija, što dalje vodi ka povećanju rizika za nastanak saobraćajnih nezgoda sa težim posledicama. U radu je pokazano da povećano prisustvo reklamnih tabli i znakova ne utiče isto na ponašanje vozača različite starosne dobi, pri čemu je utvrđeno da su stariji vozači više ugroženi.", publisher = "Beograd: Srpsko društvo za puteve "Via-Vita"", journal = "Naučno - stručni skup "Put i životna sredina"", title = "Analiza uticaja reklamnih sadržaja pored puta na distrakciju pažnje vozača s posledicama na bezbednost saobraćaja", pages = "165-157", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2320" }
Ilić, V., Gavran, D., Fric, S., Trpčevski, F., Vranjevac, S.,& Lukić, M.. (2019). Analiza uticaja reklamnih sadržaja pored puta na distrakciju pažnje vozača s posledicama na bezbednost saobraćaja. in Naučno - stručni skup "Put i životna sredina" Beograd: Srpsko društvo za puteve "Via-Vita"., 157-165. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2320
Ilić V, Gavran D, Fric S, Trpčevski F, Vranjevac S, Lukić M. Analiza uticaja reklamnih sadržaja pored puta na distrakciju pažnje vozača s posledicama na bezbednost saobraćaja. in Naučno - stručni skup "Put i životna sredina". 2019;:157-165. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2320 .
Ilić, Vladan, Gavran, Dejan, Fric, Sanja, Trpčevski, Filip, Vranjevac, Stefan, Lukić, Miloš, "Analiza uticaja reklamnih sadržaja pored puta na distrakciju pažnje vozača s posledicama na bezbednost saobraćaja" in Naučno - stručni skup "Put i životna sredina" (2019):157-165, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_grafar_2320 .